Bij Ilta schijnt altijd de zon!

Wie Ilta Milton spreekt, voelt zich gezien, gesteund en gewaardeerd. Met haar stralende persoonlijkheid verlicht ze de donkerste dag. Geen wonder dat leerlingen haar graag opzoeken in het Open Leer Centrum van het Beekdal Lyceum. In dit Quadraam-jubileumjaar gaat ze met pensioen. 

Hoe ziet jouw werkdag eruit, Ilta?
“Samen met mijn vier collega’s beheer ik het Open Leer Centrum (OLC) in onze school. Leerlingen kunnen hier in alle rust huiswerk maken of aan een project werken, boeken lenen of bijvoorbeeld een gesprek voeren met hun mentor. Als mediatheekmedewerkers zijn we onder andere verantwoordelijk voor de boekencollectie met alle bijkomende administratie, helpen we leerlingen en docenten hun weg te vinden en zorgen we voor een prettige sfeer.”

Wat is jullie visie op het Open Leer Centrum?
“In lijn met de missie van onze school willen we een positief leerklimaat stimuleren. Het OLC moet een plek zijn waar je makkelijk naar binnenloopt, waar je je ongestoord kunt terugtrekken, waar je fijn samenwerkt en waar je je veilig voelt. Ik zie het als een soort van thuiskomen. In deze ruimte hangt heel sterk het familiegevoel.”

Is er de afgelopen 15 jaar veel veranderd op jouw werkterrein?
“We hebben verschillende ontwikkelingen doorgevoerd in onze dienstverlening. Zo werken we inmiddels met een speciale app voor het uitlenen van boeken; dat gaat allemaal digitaal. Het contact met leerlingen is in mijn ogen niet anders dan voorheen. Om hen heen is misschien veel veranderd, maar in de basis zijn de leerlingen voor mij nog steeds hetzelfde: jonge mensen die de wereld ontdekken en regelmatig worstelen met vragen, angsten en onzekerheden.”

In de volksmond hoor je vaak dat leerlingen nu zoveel mondiger en ‘lastiger’ zijn?
“In ons Open Leer Centrum kom ik geen enkele jongere tegen zonder respect. Leerlingen groeten netjes en zijn beleefd. Het is maar net hoe je met hen omgaat. Aan de ene kant hebben we duidelijke regels: zo weten leerlingen precies waar ze aan toe zijn. Aan de andere kant geldt wat mij betreft vooral: je krijgt wat je geeft. Eerst begrijpen, dan begrepen willen worden. Daarmee bereik je veel meer dan wanneer je jongeren iets oplegt. Ik zeg altijd: vervang ‘moeten’ door ‘mogen’. Zo geef je leerlingen de ruimte en de verantwoordelijkheid om verstandige keuzes te maken.”

Hoe sta je bekend binnen de school?
“Van leerlingen en docenten heb ik de mooie bijnaam ‘het zonnetje van het Beekdal’ gekregen. En wat ik ook vaak hoor: leerlingen lopen huilend bij Ilta binnen en gaan lachend weer weg.”

Met welke zorgen komen leerlingen bij je?
“Dat is heel verschillend. Soms ziet een leerling ontzettend op tegen een toets. Een ander heeft te maken met een moeilijke thuissituatie. Weer een ander is superverlegen; durft het OLC nauwelijks binnen te gaan. Het is fantastisch leerlingen op weg te helpen en in kleine stapjes te zien opbloeien. Ik zeg altijd: Draai je niet om voor dingen die op je pad komen. Je speelt de hoofdrol in je eigen leven. Ga het aan! Ik geloof in jou. En kom je er niet uit, zoek dan iemand die je kan helpen.”

Wat is je geheim?
‘Ik ben gewoon mezelf; ik geloof in liefde, geduld & wijsheid en sta positief in het leven. Om geld of aanzien geef ik niet. Ik ben ook niet iemand die zichzelf op de voorgrond plaatst; ik zie en voel vooral veel. Een vriendelijk woord, een geruststellend gebaar of een bemoedigende ‘hug’ doen wonderen.”

Je bent 66. Hoe blijf je zo vitaal en bevlogen?
“Door te doen waar ik blij van word: ik ben gelukkig als ik anderen gelukkig maak. En ik ben me er enorm van bewust dat ik maar één lichaam heb, ‘mijn heilige tempel’. Daar ben ik zuinig op, zowel fysiek als mentaal. Tegen leerlingen en docenten die last hebben van stress, zeg ik vaak: ‘Je beschikt over de zeven wonderen van het leven; je kunt zien, horen, aanraken, proeven, voelen, lachen en liefhebben. Stel je voor dat je dát niet meer zou kunnen: dán is het tijd om je zorgen te maken. Geef het positieve aandacht, maak plezier nu het kan en wees dankbaar voor wat je hebt!”

Wat is een van de mooiste momenten die je tot nu toe hebt meegemaakt?
“Jaren geleden kwam er een stoere leerling binnen: bijdehand, uitdagend. Ik zag dat het een houding was. Dat er pijn en verdriet schuilgingen achter zijn gedrag. Hij was ook onzeker; geloofde niet dat hij in staat was zijn diploma te halen. Hij was verbaasd en blij dat ik zag wie hij werkelijk was. We hebben vaak gepraat en jarenlang hield ik vinger aan de pols. Toen hij in één keer slaagde en zijn diploma in ontvangst nam, kreeg ik van hem een enorme bos bloemen en een kaartje met de tekst: Wie is een groot mens? De man of vrouw die het sterkste is in het uitoefenen van geduld. U bent een groot mens.”

Waarmee kunnen we in het onderwijs het verschil maken?
“Met communicatie: dat is zó belangrijk! Communicatie verbindt. En pas als je je met iemand verbonden voelt, ontstaat er vertrouwen. Dat heb je nodig om nieuwe dingen aan te gaan en jezelf en het onderwijs verder te ontwikkelen. Elkaar op een fijne, eerlijke manier feedback geven, hoort daar ook bij. Open staan voor elkaar. Niet veroordelen, maar positief blijven. Dan kun je samen heel veel bereiken.”

Tot slot: hoe kijk je naar je pensioen?
‘Daar ben ik helemaal nog niet mee bezig. Ik geniet van het moment. Ik merk wel dat leerlingen en docenten - nu ze weten dat ik dit jaar afscheid neem - nog net wat vaker langskomen voor een praatje. Heel lief! Maar weet je, ik zie het leven als een aaneenschakeling van verschillende fases. Elke fase biedt mooie ervaringen en groeikansen. Straks sluit ik hier een fantastisch mooie levensfase af. En begint er weer een nieuwe. Dan ga ik andere leuke dingen doen waar ik nu niet aan toekom, zoals kleding ontwerpen, zingen in een band en modellenwerk. Maar zover is het nog niet. Voorlopig ga ik nog elke dag met ontzettend veel plezier naar mijn werk!”

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

13 mei

Meet & Greet voor LIO’s en stagiair(e)s

Aanpak basisvaardigheden zorgt voor groei en verbinding

Cyberaanval uitgeverij Iddink

Rijke Schooldag op ’t Venster: ontdekken, ontmoeten, ontwikkelen

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK