Mariska en Tamara, de cum laude tweeling

Met een gemiddeld cijfer hoger dan een acht je vwo-diploma halen is niet uniek. Maar een tweeling die cum laude slaagt, ook nog eens met extra examenvakken, is toch wel bijzonder. Tamara en Mariska Spijker (18) deden het op een van onze scholen in Elst; het Lyceum Elst.

Van een afstandje maakt hun buitenkleding in één oogopslag duidelijk dat het om een tweeling gaat. Maar van dichtbij zijn de Arnhemse zussen Tamara en Mariska Spijker wel uit elkaar te houden. Vooral vanwege hun verschillende haardracht. ,,Daar zijn we in de derde klas mee begonnen. Om het voor de leraren makkelijker te maken om ons van elkaar te kunnen onderscheiden’’, zegt Tamara. 

Iets bijzonders bereikt
De journalist van de Gelderlander spreekt de zussen in een vergaderzaaltje op hun school, het Lyceum in Elst. In de deuropening, vanwege de corona-afstand, is het een komen van gaan van docenten en leerlingen die hen even gedag komen zeggen en feliciteren. Er is taart en er zijn bloemen. ,,Ja, nu komt wel het besef dat we iets bijzonders hebben bereikt’’, zegt Tamara zonder een spoortje valse bescheidenheid. ,,Ook door de media-aandacht’’,  voegt Mariska toe. Dat besef was er donderdag, de dag dat ze hoorden dat ze cum laude geslaagd waren, nog niet echt. ,,We hebben gewoon heel hard gewerkt en zijn door al die jaren hoge cijfers ook aan die cijfers gewend’’, zegt Mariska. ,,En het is ons niet aan komen waaien hoor, we hebben er echt hard voor moeten leren en werken. Daar zijn echt nachten, weekenden en vakanties aan tijd ingestoken’’, vullen de twee elkaar aan. En dan, ontwapenend bescheiden, willen ze hun prestaties met anderen delen. ,,Anderen verdienen deze lof ook. Zo hebben we hier op school echt geweldige docenten, zonder hun hulp en flexibiliteit hadden we nooit zulke hoge cijfers kunnen halen’’, zegt Tamara. 

Nachten en weekenden lang voor gewerkt
,,Vooral onze extra vakken pasten niet echt in het rooster. Dan maakten ze buiten schooltijd tijd voor ons vrij om dingen uit te leggen.’’ Meteen gevolgd door Mariska. ,,En onze ouders hebben echt geholpen. We zeiden al, we hebben er nachten- en weekenden lang voor gewerkt. Dan zie je soms ook even niet meer zitten, dan hielpen zij ons er weer bovenop.’’

Te leuk om te laten vallen
Op de vraag of ze over het verzwaren van de studielast met extra vakken lang moesten nadenken kijken ze elkaar even lachend aan. ,,Nee, minder dan een dag’’, zegt Mariska. 
,,We moesten na de derde en de profielkeuze eigenlijk vakken laten vallen. Maar we vonden Duits en Geschiedenis veel te leuk. Eigenlijk was het voor ons vanzelfsprekend om die vakken er dan maar bij te nemen.’’

We zijn twee individuen
Na de zomer blijven de zussen samen, ze gaan moleculaire levenswetenschappen studeren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Bij een tweeling vallen vooral de overeenkomsten op. ,,Maar we zijn twee individuen,’’ zegt Tamara op een toon die toch enige spanning doet vermoeden. Maar die conclusie is volgens de zussen niet op zijn plaats. ,,We zijn twee individuen. Dat vinden we zelf belangrijk en ook onze ouders benaderen ons echt zo. Ook hier op school is dat zo, het is niet echt een onderwerp meer", zegt Tamara. ,,En we zijn ook een tweeling’’, valt Mariska in. ,,We vullen elkaar juist mooi aan. Ik ben een beetje de denker en de planner, Tamara is relaxter en heeft meer een ‘het komt wel goed’ houding. Dus soms voer ik de boventoon en dan zij. We jagen elkaar op en remmen elkaar af als het nodig is.’

Zelf voor Lyceum Elst gekozen
Die individualiteit heeft zich ook op de middelbare school ontwikkeld. ,,Op de basisschool waren we echt nog een tweeling. Ook qua kleding. Voor onze ouders was het denk ik leuk om twee van die identieke kleine ‘creatures’ rond te hebben lopen. Kleine mensjes die in groep acht van de basisschool al wel een eigen mening hadden. Want de Arnhemse zussen wilden in Elst naar de middelbare school, niet in hun woonplaats Arnhem. ,,We hebben het stedelijk gymnasium in Arnhem wel bezocht op een open dag. Net als deze school. De sfeer en kleinschaligheid in Elst sprak ons gewoon meer aan. 

Voorliefde voor Korea
Naast het leren hebben de zussen ook nog tijd voor hobby's als gitaar leren spelen, tekenen, en Koreaans leren. Want ook de liefde voor Azië hebben ze gemeen. ,,Geschiedenis is een favoriet vak. Ook door de leraar die we zes jaar hebben gehad en het vak echt tot leven heeft gebracht. Maar we krijgen wel hoofdzakelijk westerse geschiedenis. En omdat we leren leuk vinden hebben we ons zelf ook in oosterse geschiedenis verdiept. Korea, China en  Japan. We hopen ook samen naar Azië te kunnen voor een vakantie’’, zegt Mariska. En ook om dat doel te bereiken trekken de zussen samen op. Tamara: ,,We werken in een schoenenzaak, part-time als bijbaantje. En zo hard als we samen werken voor school, zo hard werken we ook om geld te verdienen voor onze reis.”

Bron: de Gelderlander 5 juni 2020

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Talent ontwikkelen tijdens Trampoline Masters

100-dagen interview: Anouk Rikken, docent Biologie

Stilstaan bij de moord op Samuel Paty

Open brief voor iedereen die in het VO leert of werkt

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK