Drone bouwen bij de Q-highschool: techniek is leuk!

Zelf een drone bouwen: hoe gaaf is dat? Veertien leerlingen van verschillende Quadraam-scholen grepen hun kans. In het Powerlab op Industriepark Kleefse Waard verdiepten ze zich in de werking en toepassing van drones, bouwden ze hun eigen exemplaar en leerden er mee vliegen.

De activiteit is onderdeel van het project SEECE Energietalent; een samenwerking tussen de Q-highschool en het Sustainable Electrical Energy Center of Expertise (SEECE) van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). In dit project ontdekken leerlingen waar hun interesses liggen en welke technische opleidingen er allemaal zijn.

Laagdrempelig kennismaken met techniek
Scholieren die geïnteresseerd zijn in techniek hebben vaak geen goed beeld van technische opleidingen, weet Wieke van Dijk van de Q-highschool. “We klopten bij de HAN aan zodat onze leerlingen kennis konden maken met deze mogelijkheden. Zo is de drempel om straks een technische opleiding te gaan volgen wat lager.” Leonie Dijkhof van SEECE Energietalent: “Door scholieren in een vroeg stadium in contact te brengen met elektrotechniek en werktuigbouwkunde, willen we de instroom bij technische opleidingen vergroten.”

Hoogvliegers
De leerlingen maakten onder meer kennis met het driedimensionaal (3D) tekenen van drone-onderdelen en met 3D-printen in het FAB-lab van de HAN. Een medewerker van netbeheerbedrijf Tennet gaf uitleg over het onderhoud van hoogspanningsmasten met behulp van drones. Joseph Huynh (11) en Daniël Hosper (12), twee leerlingen van Stedelijk Gymnasium Arnhem over hun zelfgemaakte drones: “Het vliegen ging goed, alleen werkte de besturing van de drone niet. Daarvoor moesten we eerst software op onze mobiele telefoon zetten”, analyseert Joseph. Daniël: “Het duurde even voordat we de software hadden gedownload.” Hij noemt het “grappig om zelf een drone te laten vliegen”, maar vindt vooral de techniek die dat mogelijk maakt “heel interessant”.

Startschot
Het blijft niet bij dit initiatief. Eerder is het een startschot voor verdere samenwerking. Leonie kijkt er al naar uit: “Na deze eerste pilot hopen we met de Q-highschool nieuwe avonturen op touw te zetten. Als hogeschool zijn we erg blij dat we hen hierin kunnen ondersteunen. Wij willen deze enthousiaste scholieren in aanraking brengen met de technische opleidingen van de HAN. De arbeidsmarkt snakt naar goed opgeleide professionals, zeker in technische beroepen. Alleen al om de energietransitie waar te maken. Voor ieder energietalent dat zijn diploma op zak heeft, liggen de banen voor het oprapen.”

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

23 jan

Online open dagen Quadraam-scholen 

Museum Arnhem exposeert kunst van leerlingen

27 scholen samen op kiesjenieuweschool.nl

Talent ontwikkelen tijdens Trampoline Masters

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK