Freddy Sikkes: 'Kies voor het vmbo'

Bron: de Gelderlander, 28-12-18

Na bijna veertig jaar nadert het einde in het onderwijs voor Freddy Sikkes (66), directeur van de vmbo-scholen Maarten van Rossem in Arnhem-Zuid en het Westeraam in Elst. Zijn opvolger staat klaar en Sikkes bouwt langzaam af. Maar hij heeft nog wel een boodschap: meer leerlingen moeten voor het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs kiezen.
 
Sikkes begon bijna veertig jaar geleden als docent aardrijkskunde op de ‘Lorentz scholengemeenschap’. Toen leerlingen nog allemaal hetzelfde onderwijs kregen. Geen maatwerk of individuele aandacht. ,,Dat leefde toen niet’’, vertelt Sikkes, die eind dit jaar stopt op het Maarten van Rossem. In Elst maakt hij het schooljaar nog af. ,,De omgeving waar kinderen in leren is veel beter nu. Er is nieuwsgierigheid naar de leerlingen. Naar hun achtergrond en hun talenten.” 
 
Op het vmbo is die persoonlijke aandacht extra belangrijk. ,,Omdat kinderen moeilijk leren uit boeken. Wij willen ze graag laten ervaren dat ze juist van toegevoegde waarde zijn omdat ze op een andere manier leren. Die toegevoegde waarde ervaren ze vaak niet als vanzelf, omdat er zo weinig waardering is voor het vmbo.”
 
Dat niet alle leerlingen mavo, havo of vwo aankunnen, blijkt wel uit het aantal dat alsnog op het vmbo terechtkomt. Ieder jaar stromen zo’n 35 kinderen in op het Maarten van Rossem, afkomstig van de mavo of havo. ,,En dan nog zitten er kinderen op de mavo die beter af zijn bij ons. Je kunt hier ook vakken op mavo-niveau volgen en daarnaast dertien uur per week met je handen werken. Er zijn kinderen die daar van opleven, ze hebben dat nodig.”
 

Verschillen

Het aantal leerlingen op het Maarten van Rossem daalt. Van 520 een jaar geleden naar 420 nu. Op het Westeraam in Elst stijgt het aantal leerlingen. Van 330 vorig jaar naar 390 kinderen nu. De stijging schrijft Sikkes toe aan de toevoeging van een nieuwe, gemengde leerweg. ,,In Elst was voorheen ook een dalende lijn te zien. Het is de reden dat ik directeur werd van beide scholen, om de samenwerking op te zoeken. We moeten zorgen dat we in de regio onderscheidende scholen hebben, die allemaal iets anders aanbieden. Dat moet echt beter.” 

Het Westeraam in Elst biedt de groene leerweg, op het Arnhemse Maarten van Rossem kunnen kinderen de richting techniek kiezen. Is niet ook de kleur van de school een reden waarom ouders hun kroost richting Elst laten fietsen? Op het Maarten van Rossem heeft de helft van alle leerlingen een migratieachtergrond. In Elst is het een stuk witter in de klas. Een belangrijk verschil voor ouders? Nee, zegt Sikkes. ,,Veertig jaar geleden was een klas net zo divers als nu. Omdat ieder kind anders is en zijn persoonlijke achtergrond en verhaal meeneemt. Nu zijn de verschillen alleen zichtbaarder, door bijvoorbeeld huidskleur. Dat is alles.”

Toegevoegde waarde

De taak voor zijn opvolger Marieke Peppelman is duidelijk. De verbinding zoeken. Met alle vmbo-scholen in de regio, met het bedrijfsleven, met basisscholen, met het mbo. ,,Zodat leerlingen hier niet blanco binnenkomen en ook niet op het mbo weer helemaal opnieuw beginnen. Zodat bedrijven zien wat voor talent wij hier hebben en zodat iedere vmbo-school in de regio zijn eigen specialisatie kan opzetten. Het vmbo is juist in deze tijd waarin gebrek is aan vakmensen van enorme toegevoegde waarde. Dat moeten we aan iedereen laten zien.’’

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

06 apr

Vier een vroeg Koningsdagfeest bij Rivers International School!

Muzikaal optreden van leerlingen van Quadraamscholen

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK