Innovatie

Om onze leerlingen optimaal voor te bereiden op hun keuzes voor de toekomst, is het belangrijk dat onze manier van onderwijs met de tijd mee gaat. Quadraam biedt dan ook ruimte voor innovatie.

Onderwijsvernieuwing binnen Quadraam

Bij Quadraam zijn we volop bezig met onderwijsvernieuwing, in de breedste zin van het woord. Soms starten deze initiatieven op één Quadraam-school, we bekijken dan of uitrol naar de andere scholen waardevol is. In andere gevallen werken Quadraam-scholen meteen vanaf het begin samen.

Een aantal innovatieve projecten lichten we toe:

Het klinkt als iets heel-ver-van-ons-bed. Dat leerlingen zélf het curriculum van een examenvak ontwikkelen. Toch gebeurde het bij het informatica-parcours in de Q-highschool. "De kwaliteit van het materiaal is super."

Joeri Meijer volgt al twee jaar het parcours Informatica en is net begonnen aan zijn 6e vwo-jaar, als hij de vraag krijgt om mee te denken over het verbeteren van het parcours. "Ideeën had ik zeker, met een aantal leerlingen stonden we behoorlijk boven de stof." En zo gebeurde het. Op 22 maart 2019 kwam er een ontwikkeldag, die meteen al ideeën voor veertien verschillende informaticamodules opleverde. Natuurlijk moest er daarna nog genoeg gebeuren, maar het begin was er.

Ongeveer anderhalf jaar later blikt José Janssen, kwartiermaker van de Q-highschool, met grote trots terug. Geen moment twijfelde zij om de leerling aan het werk te laten.

Zes modules
Iedere maandag in de zomervakantie van 2019 kwamen de leerlingen samen in Duiven, om - meestal onder eigen leiding - aan het vernieuwde parcours te werken. Joeri: "Aan de basis lagen de uitgangspunten van de Q-highschool, zoals het tijd- en plaatsonafhankelijk leren. Vervolgens gaven we allemaal aan wat we in de zomervakantie wilden opleveren. Ergens hadden we er wel een hard hoofd in, zou het ons echt lukken? We hadden ook een paar extra uitdagingen, bijvoorbeeld dat er nog geen docenten waren die het parcours na de zomer zouden kunnen uitvoeren. Dat losten we op door de modules zo te ontwikkelen, dat de leerlingen ze ook prima zelfstandig kunnen volgen. In coronatijd natuurlijk ook ontzettend handig."

Head first
Pieter van Engelen wordt aangetrokken als één van de drie docenten van het parcours. In het dagelijks leven is hij wiskundedocent, maar in informatica heeft hij ook zijn doctoraat. "Mijn stelling is altijd: "Ik ga er head first in. Als ik dan ergens mijn hoofd stoot, zie ik wel verder."

Finetunen
Inmiddels zit het eerste schooljaar van het vernieuwde parcours erop. Pieter zegt dat hij in dat jaar anders is gaan lesgeven. "Ik heb nu veel meer de rol van begeleider. Bij iedere les vraag ik mij af: 'Is dit relevant voor de leerling?' Daardoor heb ik veel ruimte om de les vorm te geven, om bijvoorbeeld sprekers uit te nodigen. Dat past ook bij het vak informatica, dit is een heel praktisch vak."

De ontwikkeling van het parcours staat nog altijd niet stil. Joeri: "We zijn aan het finetunen. De modules bestaan uit een basistraject, dus uit kennis die iedereen moet vergaren. Daarbovenop hebben we voor leerlingen extra theorie en opdrachten. Maar we willen iedere leerling genoeg uitdaging bieden, ook de 'informatici by nature', dus nu zijn we de modules verder aan het ontwikkelen."

Pieter vult aan: "En we werken nog verder aan de eindtermen, het gaat om details die nog ingevuld moeten worden. Dit pakken we trouwens ook landelijk op, in samenwerking met experts van het SLO."

Leukste onderwijs
Natuurlijk zijn in het afgelopen jaar lessen geleerd ('zo'n traject vraagt om veel tijd') en komt er een stuk realiteitszin bij kijken ('informatica is het parcours bij uitstek om het op deze manier te doen'), toch overheerst de tevredenheid en trots. "Het vuur waarmee de leerlingen aan de slag zijn gegaan, is echt zo geweldig leuk," zegt José: "We zouden leerlingen veel vaker moeten betrekken bij de inhoud van het onderwijs." "Leerlingen zelf zijn ook positief," weet Pieter.

"Over de securitymodule Capture de Flag, gemaakt door Hans Goor van het Liemers College, zeggen leerlingen: 'Het is het leukste onderwijs dat we in jaren hebben gehad.' Het is toch ook supergaaf dat de modules door de leerlingen zijn ontwikkeld?"

Joeri is inmiddels ICT-student. Van één ding is hij absoluut overtuigd en daarin krijgt hij bijval van Pieter. "Leerlingen krijgen niet alleen een diepgaande kennis van computers maar ze leren óók hoe ze informatie modulair kunnen verwerken. Gaan ze na hun eindexamen informatica studeren, dan komen ze in een gespreid bedje."

 

 

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK