Innovatie

Om onze leerlingen optimaal voor te bereiden op hun keuzes voor de toekomst, is het belangrijk dat onze manier van onderwijs met de tijd mee gaat. Quadraam biedt dan ook ruimte voor innovatie.

Onderwijsvernieuwing binnen Quadraam

Bij Quadraam zijn we volop bezig met onderwijsvernieuwing, in de breedste zin van het woord. Soms starten deze initiatieven op één Quadraamschool, we bekijken dan of uitrol naar de andere scholen waardevol is. In andere gevallen werken Quadraamscholen meteen vanaf het begin samen.

Een aantal innovatieve projecten lichten we toe:

Een eigen leertraject op maat volgen, waarbij klassikale instructies en traditioneel huiswerk zijn geschrapt. Docenten krijgen de rol van coaches en begeleiden leerlingen tijdens hun persoonlijke leerroute. Dat is waar het Agora-principe in de basis voor staat. Het Liemers College in Zevenaar (locatie Zonegge) heeft in haar regio de primeur. Vanaf augustus 2018 gaan ongeveer 30 leerlingen op deze manier de wereld ontdekken en kennis opdoen.

Agora op het Liemers College

Agora is een redelijk nieuw onderwijsaanbod, waarbij ‘gepersonaliseerd leren’ ver is doorgevoerd. Leren op een zeer persoonlijke manier, volledig afgestemd op het kind staat voorop. Het Liemers College biedt Agora aan voor leerlingen op alle niveaus (vmbo t/m vwo) en van alle leeftijden. In eerste instantie start de school met 30 leerlingen binnen het Agora-traject. Het Liemers College werkt hiervoor samen met Agora Roermond.

Motivatie verhogen en nieuwsgierigheid prikkelen

Leren op de Agora manier wijkt dus behoorlijk af van het klassieke leertraject. Klassikale instructie is geschrapt en leerlingen hebben geen traditioneel huiswerk. Iedere leerling maakt vanuit zijn eigen wensen, vragen en interesses een persoonlijke leerroute. Het idee hierachter is dat dit de motivatie verhoogt en de natuurlijke nieuwsgierigheid van leerlingen prikkelt.

Agora gaat er namelijk vanuit dat:

  • leren het beste in vrijheid plaatsvindt;
  • je moet vertrouwen op de nieuwsgierigheid en natuurlijke leerdrang van kinderen;
  • kinderen inspireren belangrijker is dan kennis aanbieden;
  • de docent leerlingen moet begeleiden door ze de vaardigheden aan te leren, die nodig zijn voor een leven lang leren;
  • ouders een essentiële rol spelen in de ontwikkeling van kinderen, ook op het gebied van onderwijs;
  • je partners uit de samenleving nodig hebt om als expert in te zetten; 
  • je kinderen meertalig moet benaderen op een communicatieve manier;
  • het ultieme doel van ons onderwijs moet zijn dat onze leerlingen noch roekeloos noch bevreesd de onzekerheden van de toekomst kunnen omarmen.

Agora leerroute in de praktijk

In de praktijk zien leerroutes er steeds anders uit, het is immers op maat gemaakt per leerling. De leerling stelt zijn/haar eigen leervragen op. De coach helpt de leerling een leervraag om te zetten in een challenge. Vervolgens leert de leerling de challenge op een structurele manier te benaderen. De leervraag verandert zo in een leerproces. De coach ondersteunt, kijkt met de leerling mee en verdiept en verbetert waar en wanneer nodig. De coach koppelt een leerling eventueel ook aan een expert of aan contacten buiten school. De leerling behaalt ook met dit Agora-traject  een gewoon diploma binnen de tijd die ervoor staat. 

AGORA IN EEN NOTENDOP:

  • Leren vanuit je eigen interesses
  • Leren in vrijheid, maar niet vrijblijvend
  • Samen met anderen leren (niveaus door elkaar)
  • Geen vakken, geen roosters, geen toetsen, geen lesboeken of methodes
  • Iedere dag persoonlijke begeleiding door een coach

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK