Stage lopen in coronatijd: hoe is dat?

Wat komt er als stagiaire op je af tijdens een lockdown? En hoe ga je er als begeleider mee om? Aan het woord: LIO Steffany Sloot en Katia de Prins, docent mens & natuur en sectieleider science op ’t Venster.

“Toen de lockdown begon, was dat behoorlijk schakelen. Ik houd echt van het contact met leerlingen. Heel lastig dat je dat nu minder hebt”, vertelt Steffany die sinds augustus 2019 stage loopt op ’t Venster. Na haar studie tot analist met specialisatie tot TOA, volgt ze inmiddels de opleiding tot biologiedocent. “Ik ging er met een heel andere verwachting in, maar dit hoort erbij. Als docent moet je op verschillende vlakken vaardig zijn. Ik leer nu dingen die ik anders niet zou leren.”

Andere vaardigheden
“Zo ben ik door deze situatie een stuk creatiever geworden in het bedenken van ICT-oplossingen op afstand. Ook heb ik ervaring opgedaan met digitaal toetsen en het gebruik van het digitale prikbord Padlet. Daarnaast gaat het voorbereiden van lessen in PowerPoint me goed af: je moet het online veel duidelijker en verder uitwerken dan dat je in de klas zou doen. Tot slot bedenk ik ook opdrachtjes die leerlingen op afstand kunnen uitvoeren”, vertelt Steffany.

Samen opschalen
Katia begeleidt Steffany. “Het was in het begin even zoeken. Ik had Steffany natuurlijk geobserveerd in de klas en ze gaf aan te willen versnellen. En dan is daar die lockdown. Hoe houd je haar betrokken en hoe zorg je dat ze de kans krijgt haar studiepunten te halen?”, schetst Katia. “Steffany is toen gestart met het maken van heel goede PowerPoints die leerlingen zelfstandig konden doornemen om hun leerstof voor te bereiden en opdrachten te maken. In de fase daarna beantwoordde Steffany de vragen van de leerlingen in de chat en keken we samen de opdrachten na. Weer wat later nam ze delen van de les van mij over. En nu geeft ze zelfstandig les aan vier klassen, waarbij ik af en toe meekijk.”

De eerste online les
“De eerste keer in je uppie online lesgeven is wel spannend! Maar na een halve dag wennen was de spanning eraf”, blikt Steffany terug. “Natuurlijk is online lesgeven anders dan fysiek, maar de leerlingen kende ik al wel goed. Of Katia erbij is of niet, ze behandelen mij als docent. Dat is heel fijn.”

Gezond realisme
Door corona kan Steffany dit jaar niet alles doen wat ze wilde. “Zo moet ik mijn beroepsproductvakken nog afronden: ik wil een uitgebreid herbarium opzetten. Daar moet ik ook onderzoek naar doen en mijn keuzes verklaren met literatuur.” Katia: “Normaal gesproken betrek je leerlingen bij het maken van zo’n product, waar je dan weer feedback uit haalt. Dat gaat nu helaas niet.” Steffany: “Daarnaast is het lastig om je tot zo’n onderzoek te zetten als je hele dagen alleen thuiszit en de deur niet uitkomt. Daar mag je ook realistisch in zijn, vind ik. Ik wilde versnellen, maar ga toch een aantal zaken doorschuiven naar volgend jaar. Ik wil nu vooral mijn stage goed afronden.”

Betrokken en transparant
“De lockdown vraagt een proactieve houding en veel zelfstandigheid van studenten. We moeten ons realiseren dat deze situatie voor jongerejaars, of voor ouderejaars die wat terughoudender en afwachtender zijn, erg lastig is. En dat ze met meer vragen zitten dan normaal”, aldus Katia. “Het is belangrijk om ze niet alleen bij de lessen te betrekken, maar ook daarbuiten. Denk aan een online teamactiviteit.” Steffany sluit zich hierbij aan: “Het is voor iedereen een uitdaging. Voor studenten, voor begeleiders, maar net zo goed voor leerlingen. Loopt iets online niet helemaal zoals gepland, durf je dan kwetsbaar en transparant op te stellen. Mijn ervaring is dat leerlingen die eerlijkheid waarderen.”

Vrij om te leren
“Ik ben oprecht dankbaar voor de manier waarop Katia me begeleidt. Ik kan haar ’s avonds laat nog appen. Ze reageert altijd en ondersteunt me als ik dat nodig heb”, aldus Steffany. “Ik wil graag vrijgelaten worden; m’n eigen dingen onderzoeken en zien wat ik kan. Dat moedigt Katia alleen maar aan.” Katia: “Ik vind dat je stagiairs de vrijheid moet geven om het op hun eigen manier aan te pakken. Je kunt ze niet dwingen om het precies te doen als jij. Dat is het fijne van werken met stagiairs: we leren ook veel van hen. Daarnaast is Steffany een heel goede docent. Ze gaat doordacht te werk, is ondernemend en komt met goede suggesties. Ik wist meteen dat ze het in zich had. Ze krijgt de ruimte die ze verdient.”

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Van school naar fietswerkplaats: Wesley & Emile aan het woord

Meer maatwerk door minder les op het Candea College

Openluchttheater maakt Olympuskwartier compleet

Expeditie Nederlands: vol op koers met modules op maat

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK