Droomdebuut én havo-examen voor Beekdal-leerling

Op je zeventiende debuteren in het belangrijkste Engelse bekertoernooi. Uniek! Sil Swinkels, leerling van Topsport Talentschool het Beekdal Lyceum in Arnhem, deed het. Hij maakt zijn voetbaldroom waar én werkt op afstand toe naar zijn havo-examen. Op-en-top maatwerkonderwijs!

“Sil kwam 3,5 jaar geleden bij ons op school toen hij startte bij de jeugdopleiding van Vitesse. En daar had hij het ook nog prima naar zijn zin. Ineens was daar afgelopen zomer zijn telefoontje: “Ik kan overstappen naar de jeugdopleiding van Aston Villa, maar ik ga alleen als ik school kan afmaken”, vertelt Joep Timmermans, docent Nederlands en topsportcoördinator bij het Beekdal Lyceum. “Fantastisch natuurlijk. Toch hebben we hier samen wel eerst uitgebreid over gepraat en onze verwachtingen naar elkaar uitgesproken. Een leerling op afstand volwaardig laten meedraaien in het onderwijsprogramma is immers best een uitdaging. Het behalen van didactische doelen is één ding, maar als docenten hebben we ook een pedagogische taak. Dat stukje begeleiding moet je dan loslaten.”

Vertrouwen
“Dat loslaten kan zeker niet bij alle leerlingen”, vervolgt Joep. “Maar Sil kennen we al een tijd. Hij is realistisch, sociaal en zelfstandig. Hij begreep goed dat hij vanuit Engeland proactief met ons zou moeten communiceren. Bovendien is voetbal een sport waarbij je veel moet samenwerken; die belangrijke vaardigheid doet hij dus op een andere plek wel op. Dit in combinatie met de opvang in een Engels gastgezin, goede begeleiding vanuit Aston Villa en de toezegging dat er in Engeland veel tijd is om aan school te werken, gaven ons het vertrouwen dat het goed zou komen.”

Elluk nadeel …
“Daarnaast merken we dat corona soms ook positieve dingen oplevert, juist voor de topsportafdeling”, aldus Joep. “Voorheen waren collega’s soms wat huiverig om te beeldbellen met leerlingen in het buitenland, nu heeft iedereen ervaren hoe makkelijk dat werkt. Het contact loopt daardoor ook veel soepeler dan voorheen, toen we vooral via mail contact onderhielden. En natuurlijk heeft Sil tijdens de eerste lockdown noodgedwongen al onderwijs op afstand ervaren. Dat gaf ook hem extra vertrouwen dat hij vanuit Engeland veel zelfstandig zou kunnen doen.”

Drive
Dat vertrouwen blijkt volkomen terecht. Voor zijn eerste toetsen scoort Sil uitsluitend voldoendes. “De eerste toetsweek vond ik wel spannend. Op school kun je je meten aan anderen. Hier ben ik toch meer op mezelf aangewezen”, zegt hij. “Het Beekdal Lyceum geeft me de mogelijkheid mijn examen uit te smeren over twee jaar, maar ik probeer het allemaal in een keer te halen. Tot nu toe gaat het heel goed. En valt het tegen, dan kan ik alsnog spreiden.” 

Leren wat je nodig hebt
Sil heeft een vol programma in Engeland. “De trainingen zijn hier zwaarder en duren langer dan in Nederland. Daarnaast besteden we op de club minimaal zes uur aan school. Alles wat ik extra moet doen om mijn havo-examen te halen, doe ik ’s avonds of in het weekend. Tot nu toe gaat het erg goed. Ik vind het eigenlijk wel fijn zo! Ik leer puur wat ik zelf nodig heb en daardoor besteed ik mijn tijd heel efficiënt”, vertelt hij. “Het Beekdal Lyceum regelt het allemaal goed, ik heb een fijn gastgezin en ik krijg goede begeleiding vanuit de club. Ik ben blij dat ik de stap heb genomen.”

Topsport Talentschool
“Op dit moment volgen zo’n 220 topsporters hun opleiding op Het Beekdal Lyceum en op vmbo ’t Venster. Samen vormen wij de Topsport Talentschool. We zijn ook DAMU-school: ruim 40 van deze 220 leerlingen doen een dansopleiding”, licht Joep toe. “Onze scholen zijn compleet ingericht op topsport. Zo heb ik veel afstemming met bijvoorbeeld Vitesse en Papendal; wij bouwen ons rooster om alle trainingen heen. Er zijn veel sporters die ’s ochtends en ’s middags trainen en tussendoor even naar school kunnen. Dat vraagt om maatwerkoplossingen. 

Schoolbreed maatwerk
Zo hoeven de topsportleerlingen minder vakken te volgen. “Daarnaast hebben zij de mogelijkheid het examen over twee jaar te spreiden. Waar nodig, steken ook mijn collega-docenten van buiten de topsportafdeling extra uren in de begeleiding van deze leerlingen. Ook werken we met een flexibel rooster, zodat zij voldoende lessen kunnen meepakken. Tot slot hebben alle topsporters en dansers een mentor met de benodigde specifieke expertise. Daarmee hebben ze nauw contact. Kortom: het gaat echt om een schoolbrede aanpak,” aldus Joep.

Onverwacht debuut
Vanwege coronabesmettingen in het eerste elftal van Aston Villa mocht Sil, veel eerder dan hij ooit had gedacht, aantreden tegen de selectie van Liverpool. “Op het moment dat ik hoorde dat ik mocht meedoen met het eerste elftal, had ik wel even gezonde spanning. Maar toen het zover was, had ik er alleen maar heel veel zin in. Ik heb er enorm van genoten. Tijdens de rondleiding vond ik het al mooi om door het stadion te lopen, maar er echt spelen, dat is wel heel indrukwekkend.”

Trots
Joep en zijn collega’s van het Beekdal Lyceum zijn trots. “Dat Sil zó snel zijn debuut mocht maken in de FA Cup is natuurlijk subliem. Dat zijn de momenten waar je het als Topsport Talentschool voor doet”, zegt hij. “Nóg trotser ben ik op de manier waarop Sil het aanpakt. Net zeventien jaar en dan al zo zelfbewust en volwassen! Als school zijn wij er om de combinatie van topsport en studie mogelijk te maken. Als je dan in de praktijk ziet dat dat lukt, geeft dat veel voldoening.”

Foto: © Aston Villa

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Over oranje loper als olympiër naar de diplomauitreiking

Dubbelinterview: the legacy of ‘de Maartens’

Rijn IJssel en Quadraam starten gezamenlijke praktijkleerroute

De 100-dagen-ervaring van: Ben Tutert

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK