Werken met Bloemen: nieuwe opleidingsrichting Symbion

Leerlingen van praktijkschool Symbion die van bloemen hun werk willen maken, kunnen binnenkort de vakopleiding volgen in hun vierde, vijfde en zesde leerjaar. Naomi & Joyce hebben de primeur. Ze slaagden onlangs voor hun ‘meesterproef’ en starten komend schooljaar, begeleid door docent Marlou Eijsten.

“De vakopleiding is nieuw binnen Quadraam. We zijn een van de weinige scholen in de regio die dit als complete opleidingsrichting gaan aanbieden”, vertelt Marlou. “Tot nu toe hebben we bloemschikken altijd als los vak gegeven tot en met leerjaar 3. Maar vanaf komend schooljaar kunnen leerlingen bij ons op school hierin dus verdergaan en kiezen voor de opleidingsrichting Werken met Bloemen. Naast het schooldiploma behalen ze dan een specifiek certificaat.”

Meesterproef
Met een ‘meesterproef’ in het derde leerjaar geeft de school extra gewicht aan de keuze voor deze opleidingsrichting: “We willen dat onze leerlingen goed nadenken over wat ze willen. Met zo’n meesterproef ervaren ze of ze geschikt zijn voor het vak en of ze de opleiding aankunnen. De meesterproef bestaat uit een bloemschikproject waar we acht weken lang, één dag per week aan werken”, vervolgt Marlou.

Opzet
“Vanaf leerjaar 4 krijgen de leerlingen verdiepende vakken, waaronder bloemen- en plantenkennis. Ook gaan ze op stage, bij voorkeur in de bloemenbranche. In het vierde leerjaar hoeft dat nog niet per se, in leerjaar 5 en 6 is dit verplicht en loop je stage bij een tuincentrum of bloemenspeciaalzaak. Ook neemt het aantal stagedagen toe van twee naar drie per week”, licht Marlou toe.

Maatwerk
“De opleidingseisen en beoordelingscriteria staan op papier; die zijn helder”, aldus Marlou. “Op dit moment bekijken we nog hoe we het in de praktijk precies gaan invullen. Omdat we nu een heel select groepje van twee leerlingen hebben, kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat ik hen qua praktijkvakken op de stagelocatie begeleid in plaats van dat ze hiervoor naar school komen. Echt een kwestie van maatwerk dus.”

Primeur
Naomi & Joyce hebben de Meesterproef deze week afgerond en gaan als eerste leerlingen de nieuwe opleidingsrichting volgen. Ze zijn enthousiast. Naomi: “Ik vond in de tuin werken altijd al heel leuk. Ik zag me alleen niet als hovenier sjouwen met zware stenen en zo. Toen kwam deze opleiding en dacht ik ‘dit is wel echt iets voor mij’. Ik vind het tot nu erg leuk. Ik houd van bloemen en ik vind het leuk om er iets moois mee te maken. Het lijkt me heel leuk om later op de bloemen- en plantenafdeling van bijvoorbeeld een winkel als Groenrijk te werken.”

Maandag Bloemdag
Ook Joyce kijkt altijd uit naar de maandag, in het derde leerjaar de Bloemdag: “Vroeger maakte ik al boeketjes voor mijn moeder met bloemetjes die ik had geplukt. Ik vind het heel leuk en gezellig dat ik deze opleiding samen met Naomi ga doen. Als ik deze opleiding heb afgerond, wil ik graag in een bloemenwinkeltje werken. Kleine boeketten maken lukt al best goed; grote boeketten zijn erg lastig om vast te houden. Dat wil ik nog leren.”

Bloemenwinkel in de klas
Het leslokaal is de afgelopen tijd door Marlou alvast getransformeerd tot heuse bloembinderij. “We hebben een inpaktafel, een mooie kast waar we onze vazen uitstallen, een gereedschapswand en natuurlijk alle ruimte voor de bloemen waarmee we werken. Die komen, in ieder geval in het voorjaar, uit onze eigen schooltuin”, vertelt Marlou enthousiast. “Op ons verlanglijstje staat nog een toonbank met kassa. Leerlingen kunnen hier op school ook de richting detailhandel volgen. Die combinatie is echt ideaal.”

Goed voorbeeld doet goed volgen
Om de leerlingen optimaal te kunnen begeleiden, volgt docent Marlou de opleiding tot bloemstylist. “Ik vind het belangrijk dat we als opleiding voldoen aan alle eisen. Dat betekent dat ik zelf de diverse vaardigheden en technieken ook goed moet beheersen. Alles wat je in een bloemenzaak vindt - bruidsboeketten, rouwboeketten, corsages, bloemstukken op draad of op steekschuim en thematische bloemstukken – moet je hier op school kunnen maken.”

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Over oranje loper als olympiër naar de diplomauitreiking

Dubbelinterview: the legacy of ‘de Maartens’

Rijn IJssel en Quadraam starten gezamenlijke praktijkleerroute

De 100-dagen-ervaring van: Ben Tutert

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK