Lorentz-leerlingen samen in debat over wereldproblemen

Debatteren, samenwerken, problemen oplossen, presenteren, speechschrijven en lobbyen. Plus: lol hebben en vrienden maken. Leerlingen van het Lorentz Lyceum gingen vorige week samen op zoek naar oplossingen voor mondiale problemen. Met als gastsprekers niemand minder dan Ahmed Marcouch en Diederik Gommers.

Jaarlijks komen in oktober studenten uit allerlei landen naar het Lorentz Lyceum voor de Model United Nations (MUN): leerlingen bootsen dan met elkaar een VN-conferentie na. Door de pandemie kon de internationale MUN afgelopen jaar niet doorgaan. Als alternatief vond vorige week een eigen MUN plaats binnen de school, de ‘MayMUN’. Het overkoepelende thema was, geheel passend in deze tijd: global health. Moos uit vwo-5 is een van de organisatoren: “We richtten ons niet puur op fysieke gezondheid; het ging ook over mentaal welzijn.”

Jezelf verplaatsen in een ander
“Met uitzondering van de examenkandidaten deden alle leerlingen mee aan deze simulatie-conferentie”, vervolgt Moos. “Iedereen werd ingedeeld in zogenaamde delegaties. Elke delegatie vertegenwoordigde een land binnen de Verenigde Naties.” Kyan uit vwo-4 vult aan: “Op de eerste dag maakten de leerlingen kennis met elkaar en met ‘hun’ land. Want om namens je land te kunnen spreken, moet je wel weten vanuit welke situatie, rol en opvattingen je het debat voert en welke oplossingen je aandraagt.”

Grote namen
Het startsein voor de daadwerkelijke conferentie vond plaats in de vorm van een heuse openingsceremonie met twee prominente gastsprekers: Ahmed Marcouch, burgemeester van Arnhem, en Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care. “Ze reageerden allebei heel enthousiast op ons verzoek”, vertelt vwo-4-leerling Mikail. “Ahmed Marcouch heeft ons een video-speech toegestuurd, waarin hij onder andere aandacht vroeg voor het belang van de coronamaatregelen.” Kyan kwam op het idee Diederik Gommers te benaderen. Hij sprak live via Teams. Ook konden leerlingen hem vragen stellen.

Debatteren kun je leren
De laatste dagen van vorige week stonden in het teken van het debat. Er stonden allerlei aan gezondheid gerelateerde onderwerpen op de MUN-agenda, zoals het tegengaan van de werving van kindsoldaten, het voorkomen van geweld tegen vrouwen en het terugdringen van luchtvervuiling.

Tussendoor gaven Lorentz-docenten workshops over speechschrijven en presentatietechnieken. Mikail: “In verband met corona hielden we de conferentie in twee rondes. Wanneer de ene groep leerlingen bezig was met de conferentie, deed de andere groep buiten sportactiviteiten.”

Vrienden maken
De organisatie koos er bewust voor om niet per klas te werken, maar leerlingen individueel te “husselen” tot delegaties. Mikal: “Normaal leg je als eersteklasser misschien niet zo snel contact met bijvoorbeeld een havo-4-leerling. Door deze conferentie leerde je ook andere leerlingen kennen. Moos voegt er aan toe: “Het draaide niet alleen om serieus debatteren. Het moest vooral ook leuk zijn. Plezier hebben met elkaar en nieuwe vrienden maken is net zo belangrijk.”

Leerlingen in de lead
Bij de organisatie van het project waren in totaal vijfentwintig leerlingen betrokken. Drie docenten keken vanaf de zijlijn mee. Emiel Helmink is een van hen: “Afgelopen week waren de leerlingen helemaal in de lead. Gaaf, en soms ook verrassend, om ze in een heel andere rol te zien. Ze lieten zien dat ze verantwoordelijkheid aankunnen.”

Leerzaam
Los van het debatteren, leerden Kyan, Mikail en Moos ook op andere vlakken veel van het project. Kyan was door zijn oudere zus al bekend met de MUN: “Ik was meteen gefascineerd. Ik begon als hulpje, heb daarna een delegatie geleid en in deze rol had ik nóg meer verantwoordelijkheid.” Moos heeft veel geleerd qua presenteren: “Ik spreek nu veel makkelijker voor groepen.” Mikails droom is om te gaan werken bij de VN: “We leven met z’n allen op deze planeet. Iedereen moet dezelfde kansen krijgen. Dat betekent samenwerken en goed met elkaar communiceren. Dat begint hier op school.”

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Dag van de Leraar

Groepsdruk op school: samen de code kraken

Van schoolrapport naar portfolio

Symbion-leerling Bento op weg naar zijn droombaan bij de Makro

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK