Vlot van start met de nieuwe-medewerker-app

Om nieuwe Quadraam-collega’s een vliegende start te bieden, is de afgelopen maanden hard gewerkt aan een speciale app. Het Lorentz Lyceum fungeert als pilotschool. Na een testtraject hebben nieuwe Lorentz-collega’s sinds kort toegang tot de app.

Robert van der Lugt startte dit schooljaar als biologiedocent op het Lorentz Lyceum. Samen met conrector Maartje Buijs dacht hij mee over de opzet van de app. “Het is een fijne manier om je eigen school en Quadraam stapsgewijs beter te leren kennen”, vindt Robert. “De informatie is speels verpakt. Daardoor blijft het goed hangen. Je krijgt de informatie gedoseerd aangeboden, op de momenten waarop je het nodig hebt. Je hoeft je niet druk te maken over wat je nog niet weet; dat komt vanzelf aan de orde.”
 
Voorkennis
“Aan het begin van het schooljaar starten we doorgaans met een flink aantal nieuwe medewerkers. Als school springen we hier uitgebreid op in met verschillende introductiebijeenkomsten. Het is fijn om in de zomer via de nieuwe-medewerker-app alvast wat gevoel te krijgen bij je nieuwe werkplek. Er komt dan in september ook wat minder op je af”, vertelt Maartje. “Begin je door het jaar heen bij ons op school, dan voelt dat toch iets meer als instappen op een rijdende trein. Ik kan me voorstellen dat de nieuwe-medewerker-app dan extra prettig werkt.”
 
Bezwaard
“Als nieuwe medewerker voel je je snel bezwaard; je wil tijdens je inwerkperiode liever niet continu allerlei collega’s aan de mouw trekken als je iets nodig hebt”, vertelt Robert. “Je wil laten zien dat je zelfstandig aan de slag kan. En dat je van toegevoegde waarde bent voor de organisatie. Dat gevoel krijg je sneller als je weet wat er speelt. De app helpt daarbij.” Hij vervolgt: “Stel dat we na de zomervakantie nog steeds terughoudend moeten zijn om elkaar fysiek op te zoeken, dan geeft de app je als nieuwe medewerker wat meer houvast aan het begin van het schooljaar.”
 
Welzijn
“Je merkt in de app ook dat mentaal welzijn binnen Quadraam veel aandacht krijgt”, vervolgt Robert. “Ik denk dat je op elke school de hulp kunt krijgen die je nodig hebt, maar door dit op voorhand zo expliciet te benoemen, geeft mij dat wel meteen een fijn en vertrouwd gevoel.”
 
Het grotere geheel
Maartje benadrukt dat ze de app ziet als aanvulling op het persoonlijke contact: “Nieuwe medewerkers kunnen met vragen natuurlijk nog steeds terecht bij hun leidinggevenden. Het is wel fijn dat je met de app al een brede basis meekrijgt”, zegt Maartje. “We willen met z’n allen meer doen met Quriuz (huisacademie van Quadraam), de Q-highschool (Innovatief onderwijs voor leerlingen van alle Quadraam-scholen) en de nieuwe onderzoektak binnen Quadraam. Daarom is het goed om in je inwerkperiode al bekend te raken met het grotere geheel.”
 
Balans
Een van de belangrijkste vragen bij het ontwikkelen van de app was: wat benoem je wel en wat benoem je niet in de app? Robert: “Ik vind dat er een goede balans zit tussen de informatie in de app en de info die je op school krijgt. Heel praktische informatie die je in je lessen nodig hebt, zoals ‘hoe werkt mijn digibord?’, vind je niet terug in de app. En dat is ook goed. Dat is iets waar je ter plekke mee aan de slag moet.”

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Dag van de Leraar

Groepsdruk op school: samen de code kraken

Van schoolrapport naar portfolio

Symbion-leerling Bento op weg naar zijn droombaan bij de Makro

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK