Rijn IJssel en Quadraam starten gezamenlijke praktijkleerroute

Rijn IJssel en Quadraam slaan de handen ineen. Studenten van de mbo-opleiding Onderwijsassistent volgen vanaf komend schooljaar een praktijkleerroute op de middelbare scholen van Quadraam. Dat is gisteren op Lyceum Elst officieel vastgelegd met een intentieverklaring.

Met de handtekeningen van Karina Visscher, lid van het college van bestuur van Rijn IJssel, en Marie-José Kuypers, directeur Onderwijs en Onderzoek van Quadraam, is de start van de praktijkleerroute in september een feit. Negen Onderwijsassistent-studenten uit het tweede en derde jaar volgen vanaf dan praktijkgestuurd onderwijs op één van de veertien scholen van Quadraam. Dat doen ze tot het eind van hun studie.

Marie-José kijkt uit naar de samenwerking. Ze is er bovendien trots op dat Quadraam op deze manier concreet bijdraagt aan de opleiding van álle onderwijsprofessionals, dus ook onderwijsassistenten.

Marie-José: De samenwerking geeft meer zicht op de inzetbaarheid van onderwijsassistenten. Dat komt ons hele onderwijs ten goede.

Voeten in de klei 
Mieke Bouman, kwartiermaker van de praktijkleerroutes bij Rijn IJssel, legt graag uit wat de voordelen zijn van een praktijkleerroute ten opzichte van ‘schoolgestuurd onderwijs’. “Studenten staan meteen met de voeten in de klei. Ze komen alleen terug voor de vakken Nederlands, Engels en rekenen. Verder zijn ze tijdens hun studietijd volledig op locatie. En dat moet ook, want dat is waar het gebeurt: in de praktijk.”

Intrinsieke motivatie 
Bij een praktijkleerroute bepaalt de school niet langer wat de student moet leren, maar komt de student zelf met leervragen. Een groot voordeel, aldus Bouman. “Op die manier zijn ze intrinsiek gemotiveerd om te leren. Studenten komen de vragen zelf tegen in de praktijk.” 

Mieke: Studenten staan meteen met de voeten in de klei. Ze komen alleen terug voor de vakken Nederlands, Engels en rekenen. Verder zijn ze tijdens hun studietijd volledig op locatie. En dat moet ook, want dat is waar het gebeurt: in de praktijk.

Studenten bij wie het heel goed gaat, hebben de mogelijkheid het traject versneld af te leggen. Dat sluit goed aan bij het RIJk Onderwijs van Rijn IJssel, waarbij studenten de regie over hun studietraject zelf in handen hebben. 

Lerarentekort 
De nieuwe praktijkleerroute bij Quadraam speelt ook slim in op het lerarentekort waar vrijwel alle scholen in Nederland mee kampen. Studenten die deze leerroute volgen, stromen makkelijker door naar de pabo of de lerarenopleiding omdat ze al veel praktijkervaring hebben. Bouman: “Dat betekent dat ze ook sneller écht voor de klas staan.” 

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Dag van de Leraar

Groepsdruk op school: samen de code kraken

Van schoolrapport naar portfolio

Symbion-leerling Bento op weg naar zijn droombaan bij de Makro

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK