De 100-dagen-ervaring van: Ralf Stokman, Symbion

Hij solliciteerde op de vacature voor docent, maar ging uiteindelijk aan de slag als schoolcoach. Ralf Stokman werkt sinds 1 december bij Symbion Praktijkonderwijs in Didam. Wat doet hij precies in deze nieuwe functie? En hoe vindt hij het?

Hoe kwam je terecht bij Symbion?

“Eigenlijk per toeval. Ik werkte in het speciaal onderwijs (cluster IV) en was niet echt op zoek naar een andere baan, tot ik de Symbion-vacature voor docent AVO-vakken (Algemeen Vormend Onderwijs) voorbij zag komen. In eerste instantie heb ik telefonisch contact gezocht om na te gaan of het bij me zou passen. Na dat gesprek was ik nog enthousiaster en heb ik een video gestuurd met mijn motivatie. En na een heel leuk sollicitatietraject ben ik aangenomen.”

Alleen niet in de functie waarop je had gesolliciteerd …
“Klopt. Ik heb veel ervaring met licht verstandelijk beperkte leerlingen. En met leerlingen die speciale of intensieve zorg nodig hebben vanwege gedragsproblemen, bijvoorbeeld omdat ze uit complexe gezinssituaties komen. Al pratend kwamen we er achter dat mijn achtergrond en kwaliteiten pas écht tot hun recht zouden komen in een op dat moment nog niet bestaande functie, die van schoolcoach. Dat vrije denken, talent centraal stellen in plaats van de functie, vind ik heel mooi.”

Wat doe je als schoolcoach?
“Ik vang leerlingen op die om wat voor reden dan ook - door overprikkeling, een conflict, of iets anders – even niet in de klas kunnen zijn. Ik ga met ze in gesprek, achterhaal wat er gebeurd is en wat er achter het vertoonde gedrag schuilgaat. Nadat we hier samen over gesproken hebben, kijk ik of de leerling de klas weer in kan. Ik kijk dus wat er nodig is om het contact tussen leerling en docent, of leerlingen onderling, te laten slagen: wat gebeurt er in een groep en is hier iets extra’s in nodig? Daarnaast heeft mijn functie een preventief karakter.”

Wat kun je in preventieve zin betekenen als schoolcoach?
“Ik begeef me veel onder de leerlingen en investeer in het onderlinge contact. Zo zie je me regelmatig een potje voetballen op het plein in de pauze. Als je leerlingen beter kent en je weet wat er speelt, kun je in situaties waarin het even wat minder goed gaat, vanuit de persoonlijke band samen zoeken naar een oplossing. Zoals gezegd is mijn functie nieuw, dus we zijn nog aan het kijken naar de exacte invulling. Ik vind het heel prettig dat ik daarin veel ruimte krijg om zelf met ideeën te komen.”

Wat maakt dat jouw hart ligt bij kinderen met moeilijk verstaanbaar gedrag?
“Ik heb in mijn jeugd ook moeilijk gedrag laten zien op school. Van daaruit kan ik inschatten waar bepaalde gedragingen van leerlingen vandaan komen. Ook weet ik welke consequenties dat kan hebben. Dat is iets wat ik jongeren graag meegeef: alles wat je laat zien, positief of minder positief, heeft gevolgen. Hoe moeilijk het soms ook voor ze is, ik wil leerlingen graag verantwoordelijk maken voor hun eigen gedrag. Dat betekent niet dat ze het alleen moeten doen. Ik leer hen ook dat, als dat nodig is, je altijd de hulp van een volwassene kunt en mag inschakelen.”

Wat is tot nu toe je mooiste moment bij Symbion?
“Sinds ik hier in december begonnen ben, heb ik al veel fijne momenten meegemaakt. Vaak gaat het om ogenschijnlijk kleine dingen. Zo zei ik een paar weken geleden tegen een meisje dat zich wat onrustig voelde in de les, dat ik een koptelefoon voor had haar liggen als ze die nodig had. Vandaag had ze een vriendinnetje vooruit gestuurd om deze te halen; dat wilde, of durfde, ze zelf niet. Uiteindelijk kwam ze de koptelefoon wel zelf terugbrengen, met een glimlach op haar gezicht. Op zo’n moment weet je: ik heb iets voor haar kunnen betekenen. Het is haar gelukt de les te volgen met behulp van de koptelefoon én ze weet zelf de weg te vinden. Daar word ik blij van!”

Wat doe je in je vrije tijd?
“Ik sport veel. Hardlopen, fietsen, skeeleren, af en toe fitness. Ik ben graag buiten. En ik reis graag. Net voor ik hier aan het werk ging, heb ik een half jaar met mijn vrouw en dochter op Bonaire gewoond. Leuk om er samen op uit te gaan en nieuwe dingen te ontdekken. Ik houd van de relaxte sfeer op het eiland. Je hebt er de tijd om naar jezelf te kijken. Wie ben ik en wat wil ik?”

Waar ben je het meest trots op?
“Ik sta altijd voor de leerling. Ze doen dingen die niet altijd even handig zijn, maar ik doe mijn best er altijd voor ze te zijn. Daarin probeer ik dicht bij mezelf te blijven. Ik hoef me niet beter of anders voor te doen. Dat probeer ik ook uit te stralen in het contact met leerlingen: als je ‘echt’ bent, krijg je wat terug in je relatie. Daarmee kom je uiteindelijk verder dan wanneer je alleen vanuit je rol communiceert.”
 
Hoe kijk je terug op je eerste 100 dagen bij ons?
“Symbion is een kleinschalige, sfeervolle en warme school. Vanaf het begin voelde ik me welkom. Ik heb het hier erg naar m’n zin! De komende jaren doe ik mijn best om leerlingen een fijn en veilig gevoel te geven. Het gevoel dat ze gezien en gehoord worden. Daar sta ik voor, samen met de rest van het team.”

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

13 mei

Meet & Greet voor LIO’s en stagiair(e)s

Aanpak basisvaardigheden zorgt voor groei en verbinding

Cyberaanval uitgeverij Iddink

Rijke Schooldag op ’t Venster: ontdekken, ontmoeten, ontwikkelen

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK