Jade, Kas & Sjoerd willen de wereld warm maken voor infrarood

Hoe tof is het als je een schoolopdracht over duurzame energie voor een echte opdrachtgever mag uitvoeren? 5-vwo’ers Jade, Kas en Sjoerd geven Quadraam advies over infrarood verwarmen. Na een uitgebreid vooronderzoek hebben ze inmiddels een heuse testomgeving ingericht.
 
Al na enkele minuten praten is het duidelijk: we hebben hier te maken met drie slimme, enthousiaste leerlingen die hun schoolproject naar volle tevredenheid willen afronden. Maar hun drive reikt verder dan dat. Jade, Kas en Sjoerd zetten hun kennis heel bewust in om de wereld een stukje mooier te maken. Niet verwonderlijk dat ze via de Stichting Hope XXL en Quadraam een flink budget kregen om de voordelen en de financiële haalbaarheid van infrarood verwarming te onderzoeken en hierover advies uit te brengen. Het gebeurt allemaal in het tot testruimte omgetoverde lokaal 106a op hun school, het Candea College in Duiven. Er hangen infraroodpanelen aan het plafond en Jade, Kas en Sjoerd beschikken over de nodige meetapparatuur.
 
Duurzaam en kostenbesparend
“Infraroodpanelen zetten energie om in straling. Objecten in de te verwarmen ruimte – zoals tafels – absorberen deze straling en geven direct warmte af”, steekt Kas bevlogen van wal. “Het is een heel ander soort warmte dan via de gebruikelijke radiator. Veel lokaler: alleen op plekken waar panelen hangen, voel je stralingswarmte; de lucht om je heen verandert nauwelijks van temperatuur. Met infrarood kun je dus in korte tijd precies daar verwarmen waar het nodig is.” Jade vult aan: “Mensen schrikken ten onrechte wel eens van het woord ‘straling’. Wij werken met zogenaamde ‘langgolven’; die zijn onschadelijk voor de mens. Integendeel, mensen met aandoeningen als reuma, hebben er juist baat bij. Infrarood verwarmen is goed voor het milieu én bespaart kosten. Een heel mooie combinatie.”
 
Optimale gebruikerservaring
De drie jonge onderzoekers houden duidelijk van een gedegen aanpak. In het testlokaal hangt een tablet waarop leerlingen na de les hun ervaringen ten aanzien van de temperatuur delen. Sjoerd: “Duurzaamheid en kosten zijn heel belangrijk. Tegelijkertijd moet het voor het grootste deel van de mensen, in dit geval leerlingen, natuurlijk ook comfortabel aanvoelen. Door de gebruikerservaringen te monitoren, weten we straks precies hoeveel infraroodpanelen er nodig zijn en waar en onder welke hoek je die het beste kunt plaatsen.”
 
Samenwerken met vastgoedteam Quadraam
Met al hun praktische vragen kan het drietal terecht bij Peter Jörissen, adviseur vastgoed en facilitaire zaken bij Quadraam: “Ik lever bijvoorbeeld de benodigde gebouwinformatie aan en geef inzicht in de huidige verwarmingskosten, zodat Jade, Kas en Sjoerd goede berekeningen kunnen maken. Ook breng ik hen in contact met professionele leveranciers. Veiligheid staat altijd voorop. We ondersteunen deze leerlingen daarom ook bij het installeren van de panelen en het aansluiten van apparatuur.”
 
Speciale kans
“Het leuke aan dit project is dat het verdergaat dan de les in de klas. We kunnen het nu ook in het echt onderzoeken en uitvoeren”, vindt Sjoerd. “Het is een speciale kans voor ons, heel gaaf”, beaamt Kas. “Normaal krijg je geen budget voor een vak. Het voelt echt alsof je in het bedrijfsleven werkt. Onbewust pas je ook veel verschillende schoolvakken toe”, constateert hij. “Voor technische berekeningen heb je natuurkunde nodig, voor het doen van onderzoek moet je Engelse bronnen kunnen raadplegen en om met bedrijven te kunnen communiceren, moet je Nederlands foutloos zijn.” Jade: “Ik vind het heel leuk om met mensen uit de praktijk te werken. Je leert veel van elkaar. Daarnaast bouw je ook nuttige contacten op.”
 
Van het gas af
Het genoegen is geheel wederzijds: “Ik vind het echt superleuk om met deze talentvolle jongeren te werken!”, aldus Peter. “Als organisatie vinden we duurzaamheid belangrijk. Dat infrarood verwarmen veel voordelen heeft voor het milieu is duidelijk; maar hoe bereik je het optimale rendement en wat betekent het in financieel opzicht? Ik ben heel blij dat deze leerlingen dat voor ons uitzoeken. Zeker nu de aanvoer van gas onder druk staat.”
 
Olievlek
Binnen hun onderlinge samenwerking is er ruimte voor individuele interesses en talenten: “We hebben allemaal een deel van het vooronderzoek uitgevoerd”, vertelt Sjoerd. “Daarna heeft Kas vooral contact gehad met leveranciers over de benodigde techniek en materialen. Vervolgens hebben we samen het testlokaal ingericht. Daarnaast houdt Jade zich specifiek bezig met communicatie.” Haar strategie is helder: “We testen dit nu op onze school en straks hopelijk op meer Quadraam-scholen. We hopen dat onze boodschap zich daardoor als een olievlek verspreidt: dat leerlingen er thuis over vertellen aan hun ouders en zij weer aan hun familie of vrienden. Zodat uiteindelijk heel veel mensen duurzamere keuzes gaan maken.”
 
De jeugd heeft de toekomst
Wat Jade betreft zou elke school praktijkopdrachten rondom duurzaamheid moeten bieden: “De gemiddelde temperatuur in Nederland is al met 1,7 graden Celcius gestegen. We moeten allemaal duurzamer gaan leven om te voorkomen dat het echt fout gaat met het klimaat”, vindt ze. “Het is niet alleen leuk en interessant om op deze manier onderwijs te krijgen, het is ook echt nódig dat leerlingen  zich bewust zijn van duurzame alternatieven en dat zij de kans krijgen hierover mee te denken.”

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Dag van de Leraar

Kiesjenieuweschool.nl

Afscheidswens Erika Diender: van sjoelbak naar grenzeloos leren

Beekdal-leerlingen verdiepen zich in Holocaust

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK