Pilot ROC-praktijkleerroute: de investering waard!

Hoe ontlast je collega’s, bied je leerlingen maatwerk én bind je onderwijstalent aan jouw school? Schoolopleider Agnes, werkplekbegeleider Nina en stagiaire Lara zijn enthousiast over de samenwerking tussen Quadraam en de praktijkleerroute van Rijn IJssel. In deze pilot gaan onderwijsassistenten-in-opleiding een uitdagend leertraject aan via de praktijkleerroute.

“Heel eerlijk? Ik stond niet meteen te springen om een stagiair te begeleiden. Zeker omdat de studenten van de ROC-praktijkleerroute maar liefst drieënhalve dag per week stagelopen. Maar al na één week was ik 180 gedraaid en blijkt juist die intensieve stage een enorm voordeel”, vertelt Nina Wouters van den Oudenweijer, onderwijsassistent op het Candea College en werkplekbegeleider van de 17-jarige ROC-stagiaire Lara Kap. “Lara is een aanwinst. Ze coördineert inhaaltoetsen, lost computerproblemen op voor leerlingen, helpt bij het uitlenen van boeken in de mediatheek en ondersteunt bij practica. Lara neemt mij en mijn collega’s veel werk uit handen, waardoor wij ons kunnen richten op andere taken.”

Pilot
Agnes Verhoeven is docent Zorg & Welzijn op het Candea College. Als coördinerend schoolopleider onderhoudt ze daarnaast contact met studenten en stagebegeleiders van onder andere de HAN en Hogeschool Utrecht. Samen met Lizzy Bos van Lyceum Elst coördineert ze de pilot rondom het opleiden van onderwijsassistenten via de ROC-praktijkleerroute: “Uit onderzoek blijkt dat scholen behoefte hebben aan een (of meer) onderwijsassistenten. Daarom zijn we gestart met een opleidingstraject via de praktijkleerroute van het Rijn IJssel College. De betreffende studenten lopen niet alleen drieënhalve dag stage op de werkplek; wekelijks hebben ze een soort van intervisie op een van de Quadraam-scholen die meedoen aan de pilot. Daarnaast gaan ze een dag per week naar het ROC voor het volgen van algemene vakken.” Naast het Candea College, zijn op dit moment Liemers College locatie Zonegge, Lyceum Elst, Olympus College en ’t Venster betrokken bij de pilot.

Ruim baan voor talent
Stagiaire Lara is zo’n ROC-studente die de praktijkleerroute tot onderwijsassistent volgt. Na haar eerstejaars stage in het basisonderwijs, wil ze ontdekken of het voortgezet onderwijs iets voor haar is. “In het begin vond ik het wel even spannend. Het leeftijdsverschil met de leerlingen hier op school is natuurlijk niet heel groot. Maar gaandeweg groei je hierin. Ik vind het nu superleuk!” Nina vult aan: “Soms vraagt een leerling iets en dan hoor ik Lara precies datgene zeggen dat ik ook in mijn hoofd had. Ze spreekt nu ook gewoon oudere leerlingen aan.” Naast de werkzaamheden in de mediatheek van de school, krijgt Lara de ruimte om haar talenten te ontdekken. “Het leek me leuk om een biologieles te verzorgen voor leerlingen die extra uitdaging willen. De docent vond het meteen een goed idee. In deze maatwerkles ga ik met een groepje leerlingen een garnaal ontleden.”

Investeren in de toekomst
“Deze studenten kiezen bewust voor een opleiding met een intensieve stage. Een bijbaantje zit er vaak niet eens meer in. Over het algemeen heb je dan ook te maken met gemotiveerde, gedreven stagiairs. Voor scholen dé kans om talent aan zich te binden”, vindt Agnes. “Onderwijsassistenten bieden echt toegevoegde waarde. Daarnaast leren zij op termijn vaak door voor docent; zeker in een krimpende arbeidsmarkt is het ontzettend belangrijk om als school te investeren in deze doorgaande lijn.”

Je doet het samen
Agnes vervolgt: “Fantastisch om Lara’s groei te zien gedurende haar stagejaar bij ons. En chapeau voor Nina. Mooi om te zien hoe die Lara begeleidt en haar helpt zich optimaal te ontwikkelen.” Nina: “Ik vind het belangrijk dat stagiairs kunnen leren in een fijne en veilige omgeving. Dat ze zich betrokken voelen bij het team en als volwaardige collega gezien worden. Onderwijs verzorg je samen. Op school heeft ieder zijn of haar rol en is de stagiair wat mij betreft net zo belangrijk als de directeur.”

Gewoon doen!
Als het aan Agnes ligt, krijgt de pilot komend schooljaar een vervolg: “Ik hoop dat meer (Quadraam)-scholen de voordelen zien en gemotiveerde onderwijsassistenten-in-opleiding een kans willen geven door hen een uitdagende praktijkervaring te bieden. Natuurlijk hangt dat wel af van het aantal beschikbare ROC-studenten. Als het goed is, hebben we daar in mei meer zicht op.” Nina is er duidelijk over: “Niet twijfelen, gewoon doen!” En Lara? Die zien we na haar stagejaar vast nog wel eens terug bij het Candea College.

V.l.n.r.: onderwijsassistent/werkplekbegeleider Nina Wouters van den Oudenweijer, ROC-student Lara Kap en schoolopleider Agnes Verhoeven

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Dag van de Leraar

Kiesjenieuweschool.nl

Afscheidswens Erika Diender: van sjoelbak naar grenzeloos leren

Beekdal-leerlingen verdiepen zich in Holocaust

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK