Gezellig nablijven voor muziek, sport of dans

Luide muziek klinkt in een zaal op 't Venster. Een groep meiden volgt de dansbewegingen van een docente. Met een sprong, een draai en sierlijke bewegingen met hun armen. Een van de meiden, Nour, probeert Taneesha mee te trekken op de dansvloer. Maar die kijkt eerst liever. "Misschien doe ik de volgende keer wel mee.''

Het is half vier 's middags. Op 't Venster in Arnhem-Noord wordt geen les meer gegeven. Toch is het druk op school met leerlingen die zijn gebleven om te dansen en te sporten. "Onze school staat recht tegenover het Thomas a Kempis College'', zegt directeur Ramona Stael van 't Venster. "Daar is het gewoon dat kinderen na school naar een sportclub of muziekles gaan. Hier niet.''

Op het vmbo zitten volgens Stael relatief veel leerlingen uit armere gezinnen. "Thuis zijn ze niet bezig met sport. Als je je druk maakt of er volgende week wel voldoende geld is om te kunnen eten, dan is dat minder belangrijk. Deze leerlingen hebben een bijbaantje omdat dit thuis nodig is. Of ze zijn mantelzorger.''

Haar school heeft daarom op dinsdag- en donderdagmiddag naschools aanbod. Urban sport, zoals freerun, streetdance, voetbal en basketbal. "Leerlingen hebben aangeven dat ze ook behoefte hebben aan koken en theater. De gemeente Arnhem heeft ons daarom in contact gebracht met Rozet'', zegt Stael.

"We hebben hier drie keukens, drie gymzalen, alles. Daarom willen we organisaties binnenhalen die zich willen inzetten voor onze leerlingen. Naast goed onderwijs moet er ruimte zijn om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. Dat kan onder een dak, want een school is een belangrijke plek voor jongeren. Daar moeten ze kunnen vinden wat hen rijker maakt als mens.''

Ideeënbriefjes
Stael opent een kamer waar een groep meiden aan het overleggen is over wat beter kan op school. De groep heet Window of opportunity. Aan de wand hangt een bord vol gele briefjes met daarop hun ideeën. "Zoals muziek in de pauze. En we willen een meer logische verwijzing naar klaslokalen. Want nu ben je soms te laat omdat je een lokaal niet kunt vinden'', zegt leerling Nour.

Leerling Taneesha wil dat het imago van het vmbo verbetert. "Leerlingen gedragen zich nu naar het beeld dat ervan bestaat. Als je je zelf beter gedraagt, wordt de school daar ook beter van.'' Ze zou trots willen zijn. "Maar er bestaat een slecht beeld van het vmbo. Mijn ouders zeiden dat als ik beter mijn best zou doen, ik naar de havo of het vwo zou kunnen. Ik heb misschien voor een langere weg gekozen, ik kom er wel.''

Stael luistert naar de leerlingen en wil met hun ideeën aan de slag. "Zo kwamen leerlingen mij laatst vertellen dat ze willen dat wij ook een regenboogvlag hebben uithangen. Daar geven wij gehoor aan. Je moet kunnen zijn wie je bent. Dat gaat steeds beter op school. We steken erg in op hun welbevinden. Leerlingen moeten zich veilig voelen en zich durven te uiten.''

Stael gaat verder naar de gymzaal waar docent Thijs Verbeek aan het kickboksen is met leerlingen. "Dat is goed voor hun zelfvertrouwen. We willen leerlingen in een veilige omgeving tot bloei brengen.'' Volgens Verbeek werkt dat. Aan het sporten doen gemiddeld vijftig leerlingen mee. "We halen ook sportclubs de school binnen, zoals basketbalclub Arnhem Eagles.'' Verbeek pakt zijn kussen weer op om te gaan sparren met een leerling. "Kom op. Je kunt het!''

Bron: de Gelderlander 29 maart 2022

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Dag van de Leraar

Kiesjenieuweschool.nl

Afscheidswens Erika Diender: van sjoelbak naar grenzeloos leren

Beekdal-leerlingen verdiepen zich in Holocaust

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK