De 100-dagen-ervaring van: Nicolle van Geenen

Enthousiast, sociaal, nuchter en resultaatgericht. Als kersverse spin in het web bij Qoers – en officieel dus nog geen 100 dagen in dienst - brengt Nicolle van Geenen de Quadraam-scholen en opleidingspartners met veel plezier bij elkaar. Het doel: samen de beste docenten opleiden. 

Hoe zag jouw leven vóór Quadraam eruit?

“Ik gaf met veel plezier leiding aan twee Teams Afstudeerfase bij de HAN-pabo. Onze belangrijkste taak: goed opgeleide studenten afleveren voor het primair onderwijs. Een teamlid wees me op de vacature van projectleider bij Qoers: ‘Nicolle, op deze vacature staat gewoon jouw naam!’ En gelijk erachteraan: ‘O nee, laat maar, want dan ga je weg …’. Maar toen was het ‘leed’ al geschied: hoewel ik Qoers niet kende, was mijn interesse meteen gewekt.”

Welke indruk kreeg je van Quadraam tijdens jouw sollicitatieperiode? En hoe is die nu?
“De persoonlijke verhalen en de artikelen over allerlei verschillende (proef)projecten op de website spraken mij meteen aan. Vooruitstrevend, ambitieus en innovatief: die woorden kwamen bij me op. En dat organisatiebeeld is niet veranderd. Wel heb ik nu meer zicht op hoe complex het soms is om – te midden van de corona-nasleep en het lerarentekort – alle ambities ook daadwerkelijk gerealiseerd te krijgen. En dat is geen onwil. Het is vooral zoeken: wat doen we wel en wat niet? Want je kunt onmogelijk alles tegelijk oppakken.” 

Voor wie niet precies (meer) weet wat Qoers is, leg eens uit?
“Qoers is de naam van het partnerschap Samen Opleiden: een samenwerking van Quadraam, de Hogeschool Arnhem en Nijmegen, de Radboud Docenten Academie en Instituut Archimedes van Hogeschool Utrecht. Binnen dit partnerschap werken scholen en lerarenopleidingen samen aan het opleiden van docenten. Samen zorgen wij voor een nauwe aansluiting tussen opleiding en praktijk; we willen die twee componenten – theorie en praktijk – zoveel mogelijk met elkaar verbinden. Zo zijn er Quadraam-docenten die het vak onderwijskunde verzorgen voor eerstejaars leraren-in-opleiding.” 

Wat spreekt je zo aan in je nieuwe functie?
“Mensen - en hun verschillende belangen - samenbrengen! Als projectleider Qoers werk ik niet alleen samen met de genoemde opleidingspartners, maar vooral ook met de Quadraam-scholen en in het bijzonder de coördinerend schoolopleiders. Daarnaast houd ik van toewerken naar resultaten; dat er een opdracht aan de functie hangt, vind ik daarom prettig. En fijn dat er ruimte is om daar zelf invulling aan te geven. Ik gedij bij veel verantwoordelijkheid en ruimte.”

Waarvoor ga jij je hard maken?
“Om leerlingen optimaal onderwijs te kunnen bieden, is de bekwaamheid van (nieuwe) docenten cruciaal. Tegelijkertijd hebben we te maken met een lerarentekort. Het is dus heel belangrijk om te investeren in de ontwikkeling van (toekomstige) docenten en in de aantrekkelijkheid van het vak. Het opleiden van (nieuwe) docenten verdient veel aandacht. Het moet in mijn ogen echt het tweede primaire proces worden, waar we met z’n allen voor staan.”

Wat is daarvoor nodig?
“Als opleidingspartners moeten we nog beter met elkaar samenwerken. Daarnaast is het belangrijk dat we binnen Quadraam de overkoepelende opleidingskansen beter gaan benutten. Want die zijn er! Er vinden fantastische opleidingsinitiatieven plaats op de scholen. We kunnen elkaar daarin alleen nog veel meer inspireren; door onderling kennis te delen, kun je je niet alleen als individuele school ontwikkelen, Quadraam-breed bieden we dan een nog steviger werkplekcurriculum. Hiervoor is het onder andere nodig dat we samen een goede structuur opzetten.”

Hoe belangrijk is jouw rol?
“Mijn rol als verbinder doet er toe, maar ik realiseer me dat het echte werk plaatsvindt op de scholen. En ik ben me er erg van bewust dat het vaak complex is om naast het lesgeven andere zaken op te pakken. Wat dat betreft heb ik makkelijk praten: ik kan vier dagen per week bezig zijn met Samen Opleiden. Toch hoop ik dat we met z’n allen stappen kunnen zetten. Want die zijn bepalend voor de onderwijskwaliteit van de toekomst.” 

Hoe ziet jouw ideale werkdag eruit?
“Het leuke van deze baan vind ik de afwisseling in thema’s, in de mensen die ik spreek, in de locaties waar ik kom en in de taken die ik doe. Mijn ideale werkdag heeft een mooie mix van ontmoeten, bedenken, doen en samen successen vieren.

Als je voor één dag Superwoman mocht zijn, dan …
“Zou ik met mijn superkrachten veel meer mensen aantrekken voor het onderwijs. En dan zou ik er voor zorgen dat iedereen met respect en bewondering kijkt naar docenten. Niet vanuit hoe zwaar het werk soms kan zijn. Maar vanuit een positieve insteek: wat een fantastisch vak is het en hoe mooi dat je aan de basis mag staan van de toekomst van jonge mensen.”

Waar zou je werken als je niet in het onderwijs terecht was gekomen?
“Vroeger wilde ik altijd oncologie-kinderverpleegkundige worden. Maar nadat ik met een vriendin meeging naar een open dag van de pabo, was ik om: het werd het onderwijs. Wat ik ooit nog wel zou willen als ik een grote prijs zou winnen: boer worden! Samen met mijn man een oude boerderij opknappen en die dan omtoveren tot zorgboerderij voor kinderen. Een aantal dieren erbij. Genieten van het buitenleven in combinatie met die maatschappelijke betrokkenheid!”

Waarvoor mogen we jou midden in de nacht wakker maken?
“Voor ijs, M&M’s, voor kleding & schoenen shoppen, én voor een goede bootcamp. Afgelopen weekend heb ik mezelf opgegeven voor de 13 km Strong Viking Run. Lekker ploeteren in de modder!”

Wat zou je tot slot willen zeggen tegen je gesprekspartners?
“Spreek uit wat je denkt en ziet. Wees daarin niet terughoudend. Leg jouw ideeën, wensen, zorgen of onderbuikgevoel vanuit nieuwsgierigheid op tafel. Dat is nodig om samen het gesprek over het opleiden van (nieuwe) collega’s te kunnen voeren.”

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Leerlingen ’t Venster ontpoppen zich tot razende reporters

Met eigen coaches de interne schoolkracht versterken

Leerling Stedelijk Gymnasium Arnhem wint debattoernooi

Spelenderwijs leren met de Executieve Functie Carrousel

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK