Cultuurweek Liemers College: samen leren is een feestje!

Leren doe je juist ook buíten school, vinden ze op het Liemers College. De locatie Heerenmäten organiseert daarom een Cultuurweek voor vwo-4, met creatieve workshops, een filmchallenge én een dagje Amsterdam. Dit jaar gefinancierd vanuit het Nationaal Programma Onderwijs, want “nu belangrijker dan ooit”.

“We organiseren de Cultuurweek al langer, maar dit jaar hebben we pas écht ervaren hoe belangrijk het is om – in een totaal andere omgeving – samen leuke, leerzame dingen te doen en ontdekken”, vertelt Karen Oosterink, coördinator van de Cultuurweek en van huis uit theaterdocent. “Als gevolg van corona hebben we allemaal veel te veel op schermpjes gezeten. Dit is weer een heel andere manier van met elkaar omgaan. Plezier maken. Samen oplossingen bedenken. Werken aan je social skills. Super waardevol!”
 
De keuze was reuze
Het vijfdaagse kunstproject in samenwerking met Stichting Kunstwerk startte met een workshopdag in de Turmac Cultuurfabriek in Zevenaar. Elke leerling mocht drie workshops kiezen: dans, theater, grime, DJ, Virtual Reality (VR) of soundtrack. Op dag twee stonden lezingen van twee filmmaaksters gepland, waarna de leerlingen in groepjes aan de slag gingen met een eigen filmscript. De derde dag stond in het teken van een trip naar Amsterdam, waar de scholieren diverse musea bezochten, een rondvaart maakten en de gelegenheid kregen om zelf lekker rond te kijken. Op donderdag werd er in groepjes aan de eigen films gewerkt, waaraan verschillende opdrachten waren verbonden. De Cultuurweek eindigde op vrijdag met het vertonen van de films in het lokale filmhuis.
 
Filmchallenge
Het maken van de films liep als een rode draad door de hele week. “Sowieso moesten alle leerlingen uit je groepje in de film voorkomen. Daarnaast moest je twee schilderijen uit het Rijksmuseum in het verhaal verwerken”, vertelt Emma, een van de deelnemende leerlingen. “En in Amsterdam kregen de leerlingen vijf euro mee voor een typisch Amsterdamse souvenir, die dan ook weer op een logische manier een plek moest krijgen in de film”, vult Karen aan. “Daar hebben we echt hilarische avonturen mee beleefd”, blikt leerling Marit enthousiast terug. “Het was voor de leerlingen best spannend om zichzelf uiteindelijk terug te zien op het grote doek, maar ze waren ook terecht trots op wat ze in zo korte tijd samen hadden bereikt”, aldus Karen.

Grime: gaaf!
Wat vonden de leerlingen van de activiteiten in de Cultuurweek? Emma: “Ik vond Amsterdam super leuk, net als de workshops! Vooral de VR-workshop was heel interessant; echt een bijzondere en onverwacht leuke ervaring. In Amsterdam vond ik het Van Gogh-museum heel gaaf, omdat ik zelf ook veel teken en schilder.” Marit: “Ik ging voor de workshops grime, DJ en VR. Het grimeren was enorm gaaf, want we mochten heel realistische wonden namaken. Toen we die doorstuurden naar onze ouders, schrokken ze wel even”, lacht ze.

Grenzen verleggen
“De leerlingen waren ook erg enthousiast over de theaterworkshop”, weet Karen. Emma: “Klopt! Je kreeg steeds een thema voorgeschoteld en dan moest je een eigen scène improviseren; net als bij de Lama’s op TV”. Marit: “Ik heb de theaterworkshop zelf niet gevolgd, maar ik hoorde inderdaad van andere leerlingen dat ze hierdoor hun grenzen verlegd hadden. Ze durfden meer, konden helemaal zichzelf zijn en voelden zich veilig om echt te zeggen wat ze vonden.”

Hechter
“Als docenten zien we dat leerlingen na deze week onderling veel hechter zijn geworden. Ze zitten net als vóór de coronaperiode weer veel meer bij elkaar in de pauzes. Dat is ons echt opgevallen”, vertelt Karen. “Het is een andere groep geworden; veel minder op zichzelf gericht, veel meer samen.” Ze vervolgt: “We hebben er bewust ook voor gekozen om de activiteiten in steeds wisselende, klas overstijgende groepjes, te doen.” Emma: “Ik heb daardoor ook leerlingen ‘ontdekt’ die ik nog niet zo goed kende. Heel gezellig!”

Tips voor een Cultuurweek met langdurig effect
Gevraagd naar de succesfactoren, vertelt Karen: “Creëer een divers aanbod met van alles wat, zodat er echt voor iedereen iets leuks tussen zit. En betrek je leerlingen bij de organisatie; ze hebben zulke creatieve ideeën!” Emma: “Plan activiteiten niet te kort op elkaar; geef leerlingen tussendoor ook ruimte en vrijheid.” “En organiseer zoiets echt buiten school; dat is essentieel”, aldus Karen. Marit: “Het buiten de school zijn geeft inderdaad een heel ander gevoel. Het is zó leuk, anders en gezellig. Het gaf mij echt een boost!” Karen benadrukt tot slot: “Doe zoiets niet eenmalig. Maak gebruik van je NPO-geld om een Cultuurweek op te zetten en bied het vervolgens structureel aan!”
 

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

13 mei

Meet & Greet voor LIO’s en stagiair(e)s

Aanpak basisvaardigheden zorgt voor groei en verbinding

Cyberaanval uitgeverij Iddink

Rijke Schooldag op ’t Venster: ontdekken, ontmoeten, ontwikkelen

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK