Montessori College Arnhem stimuleert lezen met ‘Heel MCA leest’-week

Deze week is de Boekenweek begonnen. Het Montessori College Arnhem haakt hier op een ludieke manier op in! “De afgelopen maanden is er vanuit het nieuws volop aandacht voor de taal- en leesachterstand van de Nederlandse jeugd’, vertelt Liv Polman, docent Nederlands. “Daarom hebben wij van de Boekenweek een “Heel MCA leest’-week gemaakt, met allerlei activiteiten, een prijsvraag en workshops”. 

Zo starten leerlingen én het personeel elke dag met een half uur lezen. Jongeren vinden lezen lastig en weten ook vaak niet wat ze willen lezen. Daarom is het Montessori een samenwerking aangegaan met boekhandel Hijman Ongerijmd. Alle leerlingen en personeelsleden hebben van de school een bon van €7,50 gekregen, waarmee ze bij de boekhandel een boek mogen kopen.

Lezing en creatieve competitie
Naast deze actie zijn er nog allerlei andere activiteiten. Op dinsdag 12 maart heeft Jeroen Dera (docent Radboud Universiteit) een lezing gegeven over het belang van lezen bij pubers. Ook is er een prijsvraag uitgezet onder de leerlingen en personeel (wie schrijft het mooiste verhaal/gedicht) en zijn er in lokalen boekenplanken opgehangen.

Kinderen die veel lezen, begrijpen de wereld beter
“Helaas zien we al jaren een tendens dat de taal- en leesvaardigheid van jongeren aan het dalen is, ‘geeft Mirjam Stuiver, directeur van het Montessori College Arnhem aan, “We merken het ook bij ons op school. Leermethodes worden steeds makkelijker geschreven, teksten zijn korter, en het taalgebruik in social media werkt ook niet mee. Op onze school helpen we onze leerlingen zich te ontwikkelen tot het worden van zelfstandige burgers. Lezen speelt daar een hele grote rol in. Niet voor niets is uit onderzoek gebleken dat kinderen die veel lezen, de wereld veel beter begrijpen. Het bevordert de creativiteit en de concentratie.”

Lezen integreren in de les
“Uiteraard beperken we het bevorderen van lezen niet alleen tot de Heel MCA leest-week, vult Liv aan, we kijken met onze projectgroep hoe we lezen meer kunnen integreren in onze lessen. De eerste stap is in ieder geval gezet. En hopelijk staan er deze week 700 leerlingen bij boekhandel Hijman Ongerijmd. Wie weet, komt er een leerling met een boek waar ik nog niet van gehoord heb, maar door zijn of haar enthousiasme heel graag zelf wil lezen”.

 

 

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Quadraam-leerlingen schitteren met kunst in Museum Arnhem

Poëziedag voor meer leesplezier

De 100-dagen-ervaring van: Daan Soethout

De Review is een onderdeel van onze schoolcultuur  

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK