Elke leerling vooruit: zo doen ze dat bij Symbion

Bij praktijkschool Symbion in Didam werken ze dagelijks aan de opdracht van Quadraam: elke leerling tot leren brengen. Collega's Marlies en Ralf vertellen hoe zij - met lef, liefde en maatwerk - bouwen aan het succes van jongeren.

Marlies Taal is ondersteuningscoördinator bovenbouw: "We zetten hoog in om onze ambitie waar te maken: dat alle leerlingen een plek in de maatschappij vinden op basis van wat ze willen en kunnen. We stomen ze klaar voor de arbeidsmarkt of vervolgonderwijs. En het leven."

Stap naar voren
"En voor de maatschappij", vult Ralf Stokman aan. Hij werkt als schoolcoach. "We werken met competenties in plaats van cijfers. Het gaat niet om de norm, maar om waar je een leerling samen naartoe kunt brengen in de zes jaar bij ons op school. En soms letterlijk. Als een leerling het moeilijk vindt om op stage te gaan, dan brengen we hem of haar ernaartoe voor een warme overdracht en een succeservaring."

Een tikje eigenwijs dus, en van de gebaande paden af. “Dat is hier nodig,” benadrukt Marlies. “Dit is onderwijs van de lange adem. Vaak wordt het gedrag van leerlingen geïnterpreteerd als onwil; bijna altijd is het onkunde. Als team hebben we hetzelfde doel voor ogen: hun talenten en beroepscompetenties ontdekken en daar op ieders niveau en tempo aan werken. Dat vereist maatwerk.”

Verder brengen
Ralf geeft een voorbeeld van een leerling bij wie het theoretische deel niet lukte, wat regelmatig leidde tot aanvaringen in de les. “Bij de open dag meldde hij zich als eerste aan om te helpen, regelde de opbouw van alle kramen en stuurde iedereen zonder wanklank aan. Dan gaan we kijken hoe we dát een vervolg kunnen geven, welke vorm dit in de maatschappij kan krijgen.”

“Op vrijdagmiddag geven we les op een plek buiten school, bijvoorbeeld in het jongerencentrum.” Ralf vertelt over dit initiatief in samenwerking met de jongerenwerkers van Montferland. Aansluitend gaan de deuren open voor de jongeren uit de omgeving. Marlies: “Zo wijzen we onze leerlingen de weg naar een plek buiten school, waar ze ook mensen kennen en naartoe kunnen.”

Met elkaar
Als team sluiten ze elke dag samen af door te bespreken wat er gebeurd is en hoe ze de volgende dag ermee verder gaan. “We kennen elkaars kwaliteiten goed en vragen elkaar makkelijk om hulp,” is Marlies’ ervaring. “Of we delen tips, zoals over een workshop van Quriuz (de huisacademie van Quadraam) die een collega net had gevolgd.” Collegiaal trekken ze ook met andere praktijk- en vmbo-scholen op, wisselen kennis (en soms leerlingen) uit, en organiseren meeloopdagen voor groep 7/8.

Trots delen
De stapjes in de ontwikkeling van deze leerlingen zijn soms heel klein, weten Ralf en Marlies: “Maar als zij na zes jaar daarvoor erkenning krijgen en tegenwoordig ook een diploma in hun hand, dan delen wij hun trots. Jaren later komen ze wel eens op een open dag vertellen hoe het gaat. En dan weet je: je bent van betekenis geweest.”

 

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Opmerkelijke Qarrièreswitch - van piloot naar docent Engels

Sportief succes op Candea College: leerlingen halen ruim €3.500 op voor KiKa

10 nieuwe lerarenopleiders!

Bekijk de aftermovie van het Q-festival!

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK