Dit project geeft een geweldige kruisbestuiving

In vijf schooldagen je omgeving ontdekken - en wat meer over jezelf. Dat is in een notendop project De Liemers, waarbij deze streek het klaslokaal is én genoeg lesstof biedt voor elk vak.

Initiatiefnemer Edwin van Eijck, docent aardrijkskunde op het Liemers College, ontwikkelde samen met collega Paul Buser, docent levensbeschouwing, project De Liemers op locatie Zonegge. Het is het vierde jaar dat dit project draait op alle locaties van Liemers College en Candea College. Edwin vertelt enthousiast hoe 'deze geweldige kruisbestuiving' leerlingen tot leren, ontwikkeling en verwondering brengt. “In verbinding met de omgeving en buiten de klas zie je hun andere kanten en kwaliteiten.”

“Alles draait om de ervaring. Om creativiteit, samenwerken en keuzes maken; niet om cijfers.” Het project begint met uitleg en een basiscursus De Liemers. In een serie minilessen zoomen leerlingen vanuit verschillende vakken en perspectieven in op ‘hun streek’. “Ik geef uitleg over het stuwwallen- en rivierkleilandschap. De muziekdocent rapt in dialect en een landschapsarchitect vertelt onder andere over hoe je heimwee kunt krijgen naar de streek waar je bent opgegroeid.”

Betekenisvol leren
Daarna gaan ze er op uit: naar het streekmuseum en op fietsexcursie door natuurgebied de Gelderse Poort. “En elke dag wat lekkers,” zegt Edwin. Hij somt streekproducten op waarmee leerlingen kennismaken: koekjes, kruidcake, ijs, een broodje hamburger … Op dag 3 verwerken leerlingen wat ze gehoord, gezien, opgeraapt of geproefd hebben in een moodboard. Ze nodigen buurtgenoten met flyers uit voor de slotmiddag. En ze maken hun keuze voor een verdiepingsexcursie op dag 4 met experts buiten school.

Daarvoor spreekt Edwin hun intrinsieke motivatie aan: “Wat vind jij nou leuk om te doen of te maken: een lied (muziek en Nederlands)? Een bedrijfsbezoek (wiskunde, economie)? Vloggen (in Duits, Engels, Frans) om toeristen te trekken? Of ga je met ons mee mountainbiken door Montferland (aardrijkskunde en gym)?” Onderweg krijgen de leerlingen extra uitleg over stuwwallen bij de toren met uitzicht, over waar vroeger ijzer uit de rivier werd gehaald en over loopgraven uit de Eerste Wereldoorlog.

Indruk achterlaten
Op de slotmiddag zijn alle betrokkenen welkom om te genieten van eindproducten en - presentaties: hapjes van vergeten groenten (biologie en levensbeschouwing), het lied of landschapsmaquettes van bijvoorbeeld papier-maché (planologie). “Deze week blijft iedereen lang bij, weet ik uit alle reacties,” vertelt Edwin. “Een ouder vertelde dat zijn kind die week opeens met verhalen thuiskwam, en uit zichzelf ging mountainbiken. Laatst vroeg een eindexamenleerling me wanneer die projectweek weer was, want hij wilde graag helpen: ‘Mag ik dan bij dat kolkgat staan?’”

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Je hebt kwaliteit nodig om kwaliteit te leveren

Leerlingen basisvaardig maken?

Drie keer cum laude: Het Westeraam viert topprestaties!

Elke leerling vooruit: zo doen ze dat bij Symbion

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK