VMBO-leerlingen maken Museum Arnhem toegankelijk voor iedereen

Wie kan beter uitleggen wat je kunt verwachten bij een museumbezoek door leerlingen dan de leerlingen zelf? Bij ’t Venster krijgen diverse leerlingen de kans om hun ideeën om te zetten in echte, bruikbare oplossingen die direct in de praktijk worden ingezet. Samen met Museum Arnhem ontwikkelen ze lesmateriaal dat andere leerlingen helpt zich welkom te voelen en goed voorbereid op bezoek te gaan.

Het begon allemaal met een excursie vorig jaar. Kunst- en cultuurdocent Sam Lelieveld van ’t Venster ging mee naar Museum Arnhem en zag dat de kloof tussen de belevingswereld van de leerlingen en het museum best groot was. “Leerlingen kwamen binnen, wisten niet goed waar ze heen moesten en liepen een beetje rond als een kip zonder kop,” vertelt ze lachend. Dat kon anders, vond ze, en ze kaartte het aan bij het museum.

Hoe maak je een museumbezoek laagdrempelig?
Lore van der Wagen, educatief medewerker van Museum Arnhem, stond meteen open voor dat gesprek. Samen gingen ze op zoek naar manieren om leerlingen beter voor te bereiden op een museumbezoek. Hoe zorg je dat een bezoek leuk, herkenbaar en laagdrempelig voelt? Wat kunnen leerlingen verwachten? Hoe kom je binnen, waar laat je je jas, en hoe gedraag je je zonder dat het saai wordt uitgelegd? Die vragen vormden de basis voor een nieuw educatief project met de leerlingen in de hoofdrol.

Leerlingen nemen het voortouw
Tien vmbo-leerlingen van ’t Venster gingen aan de slag met één duidelijke missie: maak iets waarmee andere leerlingen zich welkom voelen en beter weten wat ze kunnen verwachten. Ze kregen alle ruimte om hun eigen ideeën uit te werken. Geen saaie teksten of PowerPoints dus, maar een creatieve, beeldende aanpak: ze kozen voor een video én een stripverhaal.

De leerlingen hebben meerdere dagen gefilmd in en rondom het museum. In hun video laten ze stap voor stap zien hoe een museumbezoek eruitziet — van binnenkomst tot rondlopen tussen de kunstwerken. Met herkenbare situaties en hun eigen blik brengen ze over wat het museum te bieden heeft.

De proef op de som
De komende weken werken ze aan de finishing touch. Over twee weken wordt het lesmateriaal getest tijdens een excursie van andere vmbo-leerlingen van 't Venster. Daarna bekijkt het museum hoe het materiaal verder kan worden ontwikkeld en mogelijk breder ingezet kan worden.

Toegankelijk voor iedereen
“We hopen dat dit straks helpt om alle vmbo-leerlingen op een fijne manier welkom te heten,” zegt de stagiair van het museum Sem Noomen die het project in goede banen leidt. “En wie weet maken we er zelfs een versie van die ook geschikt is voor ISK-leerlingen, met nog meer beeldmateriaal," vertelt cultuurdocent Sam Lelieveld.

Wat begon als een kleine observatie van een docent, groeide uit tot een inspirerende samenwerking tussen school en museum. ’t Venster laat hiermee zien hoe krachtig het kan zijn als leerlingen zelf mogen meedenken, creëren en zelf bijdragen aan een beter begrip tussen twee werelden.

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Tot 14-klas op het Montessori College Arnhem: brug naar inclusief onderwijs

Geen hokjes, wel kansen: het succes van de brede brugklas

Dag van de Leraar

Van vinkje naar visie: burgerschap als pedagogische opdracht

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK