De Q-highschool maakt en organiseert innovatief onderwijs waaraan alle leerlingen van de veertien Quadraamscholen kunnen deelnemen.

Onderwijsvernieuwing en eigen verantwoordelijkheid

Er zijn vier leidende principes die richting geven aan het onderwijsaanbod en de werkwijze binnen de Q-highschool. Deze kenmerken zijn hieronder beschreven en geven aan waar de Q-highschool voor staat. 

Open leersysteem
Met een netwerk van leerlingen, hun ouders en medewerkers wordt de buitenwereld toegankelijk gemaakt, waardoor expertise en leermogelijkheden haast oneindig voorradig zijn. 

Leren is groeien

Experimenteren, fouten maken, opnieuw beginnen, of het gewoon anders doen, mag ook binnen de Q-highschool. De leerervaring weegt zwaarder dan het eindresultaat. 

Regie bij de leerling
Wij geloven erin dat leerlingen zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen voor (delen van hun eigen leerproces. Q-highschool biedt daarvoor de ruimte en de mogelijkheden. 

Leren omdat het ertoe doet
Om te leren heb je hoofd, hart en handen nodig. Leren is ervaren, denken, doen en zijn. In de Q-highschool nemen leerlingen deel aan leeractiviteiten die ertoe doen. 

Parcoursen binnen de Q-highschool

Een parcours leg je als leerling af, als je graag een (examen)vak wilt volgen, dat op je eigen school niet wordt aangeboden.

De Q-highschool biedt examenvakken aan die op sommige scholen van Quadraam niet aangeboden kunnen worden, vanwege het kleine aantal leerlingen dat er op school voor kiest.

Dit betekent dat je tóch een examenvak kunt kiezen, dat bij je profielkeuze of bij je persoonlijke interesse past. Je volgt dit vak samen met leerlingen van andere scholen van Quadraam. Op dit moment biedt de Q-highschool al de vakken informatica, filosofie, wiskunde C, wiskunde D, Spaans en Italiaans aan. Binnenkort komt daar bedrijfseconomie (Management & Organisatie) bij. De komende jaren breiden we dit aanbod verder uit met vakken waaraan leerlingen en schoolleiders van Quadraam behoefte hebben, bijvoorbeeld met Chinees, Arabisch of muziek als examenvak.

De examenvakken zijn modulair opgebouwd. Dat betekent dat je als leerling losse modules volgt, die samen één examenprogramma vormen. Iedere module bestrijkt 8 weken. In de 9de week sluit je de module af met een eindproduct (een opdracht of een toets).

Je kunt variëren in volgorde en in tempo én je kunt het examenprogramma (als je alle modules gevolgd hebt) eerder afronden dan in het eindexamenjaar. Jij bepaalt je eigen parcours! Op het moment dat jij besluit niet het gehele examenprogramma te volgen, behaal je toch certificaten die bewijzen dat jij kennis en vaardigheden op het betreffende vakgebied hebt opgedaan. Die kunnen in de toekomst goed van pas komen.

Avonturen binnen de Q-Highschool

Je kunt meedoen aan een avontuur, als je graag een antwoord wilt vinden op een leervraag of leerbehoefte die je hebt.

Voor een avontuur kun je als leerling zelf een leervraag indienen of je kunt je aansluiten bij een interessante leervraag van anderen, die ongeveer dezelfde interesse of behoefte hebben als jij. Uitgangspunt is altijd dat jij heel graag het antwoord op de leervraag wilt ontdekken.

Voorbeelden van leervragen kunnen zijn: Hoe organiseer je een top festival? Wat zijn de tien meest geloofwaardige mythes over voeding? Of hoe overleef je de eerste drie maanden op kamers?

Met behulp van een wegwijzer (een docent die goed kan ontwerpen en begeleiden) ontwerp je een avontuurlijk leertraject van acht weken en ga je samen met anderen op zoek naar antwoorden op of oplossingen voor jullie leervraag.

Tijdens een avontuur verken je altijd verschillende kennisgebieden die met het onderwerp te maken hebben. Je gebruikt niet alleen je brains, maar ook je body: theorie en praktijk worden gecombineerd. Je leert jezelf en anderen beter kennen en je leert hoe de wereld in elkaar zit en hoe jij daaraan kunt bijdragen. Ook ontmoet je mensen van wie je veel kunt leren. Met ieder avontuur kun jij je persoonlijk én intellectueel ontwikkelen!

Q-highschool in de praktijk

Binnen de Q-highschool bestaat het schooljaar uit vier periodes van acht weken. Het schooljaar kent vier momenten waarop leerlingen een nieuwe module of nieuw avontuur kunnen starten. Acht weken lang verdiepen deze leerlingen van verschillende Quadraam-scholen zich in een onderwerp en in de week daaropvolgend leveren de leerlingen een eindproduct in of maken zij een toets.

Meer informatie?

Ga dan naar q-highschool.nl

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK