De Q-highschool bedenkt, maakt en organiseert onderwijs waaraan alle leerlingen van de 14 Quadraamscholen kunnen deelnemen.

Onderwijsvernieuwing en eigen verantwoordelijkheid

Leerlingen kunnen binnen de Q-highschool interessante modules en (nieuwe) vakken volgen, die op hun eigen school niet worden aangeboden. Er is bijvoorbeeld te weinig vraag naar of de school is te klein. Ook kunnen ze deelnemen aan innovatieve leeractiviteiten of programma’s, die ontstaan vanuit leervragen van leerlingen of talenten van docenten.

Met het onderwijs in de Q-highschool willen we bestaande structuren doorbreken. Dit doen we bijvoorbeeld door plaats- en tijdonafhankelijk leren te introduceren. Ook denken we aan leeractiviteiten die leerlingen samen met docenten en experts bedenken, vormgeven en organiseren. De verantwoordelijkheid voor (delen van) hun eigen leerproces leggen we hierbij bij de leerlingen zelf neer. Dit maakt de Q-highschool een waardevolle aanvulling op het normale schooltraject. Experimenteren, fouten maken, opnieuw beginnen, of het gewoon anders doen, mag dan ook. De leerervaring weegt zwaarder dan het eindresultaat.

Parcoursen binnen de Q-highschool

Een parcours legt een leerling af, als hij/zij graag een (examen)vak wil volgen, dat op de eigen school niet wordt aangeboden. De leerling kan hierdoor een (examen)vak kiezen, dat bij de profielkeuze of persoonlijke interesse past. Op dit moment biedt de Q-highschool:

  • informatica
  • filosofie
  • wiskunde D

De komende jaren breiden we dit verder uit met vakken als bedrijfseconomie (Management & Organisatie), Spaans, Chinees, Arabisch of muziek.

Avonturen binnen de Q-Highschool

Leerlingen die meedoen aan een avontuur kunnen een specifieke leervraag indienen, of aansluiten bij een leervraag van anderen. Uitgangspunt is altijd dat een leerling heel graag het antwoord op de leervraag wilt ontdekken.

Voorbeelden van leervragen zijn: Hoe organiseer je een top festival? Wat zijn de tien meest geloofwaardige mythes over voeding? Met behulp van een begeleidende docent ontwerpen leerlingen een avontuurlijk leertraject van acht weken. Ze verkennen als groep verschillende kennisgebieden en combineren hierbij theorie en praktijk. Tijdens een avontuur ontmoeten de leerlingen mensen van wie ze veel kunnen leren. Persoonlijke en intellectuele ontwikkeling staat hierbij centraal.

Q-highschool in de praktijk

Binnen de Q-highschool bestaat het schooljaar uit vier periodes van acht weken. Het schooljaar kent vier momenten waarop leerlingen een nieuwe module of een nieuw avontuur kunnen starten. Acht weken lang verdiepen deze leerlingen van verschillende Quadraam-scholen zich in een onderwerp en in de week daaropvolgend leveren de leerlingen een eindproduct in of maken zij een toets.

Meer informatie over de Q-highschool?

Neem dan contact op met José Janssen, kwartiermaker van Q-highschool.

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK