'Verveeld? Maak dan maar iets beters'

Een bij elkaar geraapt programma met wat powerpointpresentaties van docenten en lesmateriaal dat online te vinden is. Zo zag het vak informatica van de Q-highschool bij onderwijsorganisatie Quadraam er volgens Arnhemmer Joeri Meijer (18) uit toen hij het volgde.

Echt uitgedaagd voelde hij zich niet, net als zes medeleerlingen, onder wie Duivenaar Steven Bronsveld (20). "Het parcours (vak MvN.) sloot niet aan bij ons beeld van informatica. Dat is onze hobby. We zijn er altijd mee bezig geweest en weten er veel van."

Aansluiting bij de echte wereld
Ze stapten naar programmamanager José Janssen van Quadraam, de organisatie waar veertien middelbare scholen in de wijde regio onder vallen, om zich over het onderwijsaanbod te beklagen. Zij wist de leerlingen uit te dagen met de zin: 'Dan ontwikkelen jullie zelf toch iets beters'. Janssen: "Deze jongens waren al meer dan een paar stappen verder dan het lesprogramma. Dat sloot ook niet goed aan bij de echte wereld en dat is wel zo nuttig.''

Meijer: "We hebben het van de grond af aan opgebouwd. Er kwamen onder meer modules programmeren, webdesign, security en database. En een instapmodule, om leerlingen uit het vierde jaar te inspireren".

Informaticaparcours
Dat kan het duo, dat inmiddels van de middelbare school af is, beamen. Meijer stapte bij het informaticaparcours in toen hij in 4 vwo van het Lorentz Lyceum in Arnhem zat. Inmiddels werkt hij sinds hij vorig jaar zijn diploma haalde als softwareontwikkelaar en heeft hij enige tijd de hbo-deeltijdopleiding ict aan de HAN in Arnhem gedaan. "Daar ben ik mee gestopt. Ik kijk nu naar een andere studie.'' Bronsveld pakte na het behalen van zijn diploma aan het Duivense Candea College twee studies tegelijkertijd op aan de Radboud Universiteit in Nijmegen: wiskunde en informatica. Beiden zijn nog betrokken bij het informaticaparcours waarvoor ze het lesprogramma dus mede ontwikkelden. "Het is passen en meten om dat naast mijn twee studies te blijven doen, maar het is mijn hobby. Dus is het vrijetijdsbesteding'', zegt Bronsveld.

Schetsen van modules
Met de vijf medescholieren die zich ook niet voelden uitgedaagd door het bestaande informaticaparcours, zetten zij eind vorig schooljaar een tafel in een leslokaal neer, met daarop een groot leeg vel. Bronsveld: "Daarop zijn we de modules gaan schetsen, zodat ze binnen het schooljaar pasten en aansloten op wat bij de examens aan kennis is vereist.''

Programmeren, webdesign, security en database
Meijer: "We hebben het van de grond af aan opgebouwd." Er kwamen onder meer modules programmeren, webdesign, security en database. Meijer: "En een instapmodule, om leerlingen uit het vierde jaar te inspireren. Dat doen we met robotica. Ze maken dingen en zien direct fysiek resultaat.''

Informaticaparcours populair
84 leerlingen volgden het programma dit schooljaar aan de Q-highschool. Volgens Janssen tot grote tevredenheid. "Het is populair. Komend schooljaar zijn het er 123. Met veel modules kunnen zij zelf aan de slag. Soms is er ook behoefte aan begeleiding. Dan houden we een bijeenkomst op de school waar de meeste leerlingen vandaan komen. De rest vervoeren we met taxi's daar naartoe.''

Bronsveld: "Het onderwijs binnen de Q-highschool is dus altijd grotendeels tijd- en plaatsonafhankelijk. Dat kwam goed uit toen corona langskwam. Wij gingen gewoon door.''

Feestje houden
Afgelopen week werd het eerste schooljaar, waarin hun modules voor het informaticaparcours zijn gebruikt, informeel afgesloten bij Quadraam. Daarvoor kwamen alle modulemakers en andere betrokkenen naar Duiven. "Even niet met informatica bezig zijn, maar een feestje houden'', aldus Janssen. De afsluiting betekent niet dat de rol van Meijer en Bronsveld bij het informaticaparcours nu is uitgespeeld. "Iets is nooit af'', zegt de laatste. "Maar we zullen er komend schooljaar wel minder intensief mee bezig zijn dan nu."

Leerlingen aan de macht
Ze genieten van hun succes en de manier waarop het nieuwe informaticaprogramma tot stand is gekomen. "Leerlingen aan de macht'', zegt Bronsveld met een grijns. Ze gaan zich nu onder meer richten op het aanbrengen van meer niveauverschillen. Meijer: "Leerlingen zoals wij willen veel onderwerpen uitdiepen. Maar er zijn ook scholieren die het informaticaparcours instappen, terwijl ze nooit een site hebben gebouwd. Dat mag geen belemmering zijn."

Qhighschool spreekt niet van 'vakken', maar 'parcoursen'
Informatica en andere vakken worden op de Q-highschool van Quadraam gevolgd via 'parcoursen'. Q-highschool, waar innovatief onderwijs wordt ontwikkeld, biedt vakken aan die de veertien scholen die onder onderwijsorganisatie Quadraam vallen, zelf om verschillende redenen niet kunnen geven. Leerlingen van de veertien scholen in de Liemers, Arnhem en Overbetuwe kunnen zo bijvoorbeeld informatica volgen en er zelfs examen in doen, zonder dat hun eigen school het in het programma heeft.

Bron: de Gelderlander

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Programmeren met robotballen

NO WASTE | circulair ondernemen

5 oktober: Dag van de Leraar

Mondkapjes op onze middelbare scholen

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK