Technologie: meer dan een leuk tussendoortje

Bij online onderwijs denk je snel aan apps en andere technologische toepassingen. “Super. Vergeet alleen niet om altijd eerst terug te gaan naar de basis”, vindt Jasper de Boer, geschiedenisdocent op het Olympus College in Arnhem en Master in Online & Distance Education. “Wat wil ik bereiken met mijn lessen? Hoe denk ik dat leerlingen leren?”

Als specialist digitale didactiek geeft Jasper (gast)lessen en advies op het gebied van onderwijs in het digitale tijdperk. Zo sprak hij onlangs nog op een conferentie in Zuid-Afrika, waar leerlingen voor het onderwijs-op-afstand zijn aangewezen op hun smartphone. Afgelopen december rondde Jasper zijn opleiding Online & Distance Education af aan de Open University in Engeland.

Meer dan “iets leuks”
Gevraagd naar de belangrijkste inzichten vanuit zijn studie, zegt Jasper: “Wat ik tijdens het afronden van mijn master vooral bevestigd kreeg, is dat technologie in het onderwijs nog vaak gezien wordt als ‘iets leuks voor tussendoor’. In de praktijk pakt bijvoorbeeld een Kahoot-quizje niet altijd goed uit: het wordt een jolig wedstrijdje, waarbij de leeropbrengst zeer beperkt is. Je kunt dit voorkomen door van tevoren goed na te denken over wat je met die quiz wil bereiken”, schetst Jasper. “Laat het meer zijn dan iets leuks voor tussendoor; integreer het in je lessen.”

Back to basics
“Het is belangrijk om eerst terug te gaan naar de basis, naar je onderwijsvisie. Wat wil ik met onderwijs? En: hoe denk ik dat mijn leerlingen leren?”, licht Jasper toe. “Vanuit daar zet je de volgende stap: hoe ga ik dit onderwijs aanbieden, heb ik daarvoor technologie nodig en zo ja, in welke vorm?”

Vernieuwende onderwijsvisie
Tijdens zijn studie maakte Jasper kennis met vernieuwende visies van internationale onderwijsexperts. Zelf gelooft hij in de kracht van gepersonaliseerd leren. Ook vindt hij dat het onderwijs nog teveel gericht is op het oplossen van vraagstukken en problemen, terwijl het met elkaar in gesprek gaan over complexe onderwerpen minstens zo belangrijk is. Tot slot geeft Jasper leerlingen graag de regie over hun eigen leren.

Classkick voor eigen regie en feedback
“Een valkuil in het onderwijs, ik betrap mezelf er ook op, is dat we vooral tijd en energie stoppen in leerlingen die achterblijven of geen verantwoordelijkheid nemen voor hun leren. Daarmee doen we een andere groep tekort. Dat moeten we doorbreken”, vindt Jasper. “Classkick is een van de middelen die ik hiervoor inzet. Ik zet hierin opdrachten klaar en zie mijn leerlingen realtime werken, waardoor ik online al meteen advies kan geven. Leerlingen kunnen daarnaast om feedback vragen zonder dat hun klasgenoten dat zien. Hiermee geef je ze verantwoordelijkheid voor hun eigen leren. Bovendien durven wat meer verlegen leerlingen eerder hun vragen te stellen.”

Andere voordelen
Jasper ziet nog meer voordelen van Classkick: “Ik geef geen pasklaar antwoord op vragen, maar zet leerlingen aan het denken door een audio-bestandje in te spreken en toe te voegen. Waar feedback in de klas vaak vervliegt, blijft deze bestaan in Classkick. Leer je bijvoorbeeld voor een toets, dan kun je het fragment nog even terugluisteren. Wil je leerlingen feedback laten geven op elkaar? Dat kan in dit programma ook: geanonimiseerd met behulp van nicknames”, legt Jasper uit. “Bijkomend voordeel van Classkick: ik zie ook welke leerlingen níet met schoolwerk bezig zijn; die bel ik gelijk via Teams. Ondanks dat je op afstand zit, heb je zo toch een directe lijn.”

Kleine stapjes vooruit
Voor iedereen die meer uit zichzelf en het (online) onderwijs wil halen, adviseert Jasper: "Denk groot, maar wees tevreden met de stapjes die je in die richting zet. De meeste veranderingen beginnen met, op het eerste oog, kleine aanpassingen. Wees trouw aan jouw visie, laat je inspireren op jouw pad en vergeet niet onderweg ook anderen te inspireren. Deel je onzekerheden, maar zeker ook je succeservaringen."

Heeft Jasper je aan het denken gezet en wil je hier zelf meer mee doen? Op deze website bundelt hij al zijn (les)materiaal, zodat iedereen, binnen en buiten Quadraam, er zijn of haar voordeel mee kan doen!

 

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Een 10 voor scheikunde én een 2de plek scheikundeolympiade

De 100-dagen-ervaring van: Monique Rikmanspoel

“It takes a village to raise a child”

Vlot van start met de nieuwe-medewerker-app

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK