Tarek zit in de 3e, maar deed al eindexamen

 “Om de tien minuten appte ik mevrouw: ‘Gaat u mij al bellen?’”, vertelt Tarek Djabarkhan (16) over de dag waarop duizenden leerlingen de uitslag kregen van hun eindexamen. Woensdag 12 juni slaagde Tarek voor het eindexamen Engels. Terwijl hij pas in de derde van het Maarten van Rossem in Arnhem zit.

Dat mag niet
Een dag na de uitslag van de eindexamens treffen Tarek Djabarkhan en docent Marit Messelink elkaar. Beiden glunderend. “Voor onze school is Tarek de allereerste leerling die dit presteert. Ik vraag me af of al vaker vmbo-leerlingen vervroegd examen hebben gedaan”, zegt Marit Messelink. Tarek zelf wist niet wat hij hoorde toen zijn docent hem voorstelde om al examen te gaan doen. ’Dat mag niet’, was zijn eerste reactie. Hij vertelt: “Het komt vast door mijn gezeur in de klas. Ik had er geen zin in, vond het allemaal veel te makkelijk.”  

Toch bijzonder
Zowel de school als de onderwijsinspectie maakte voor Tarek een uitzondering. Marit: “Tarek haalde erg goede cijfers, terwijl hij er weinig voor hoefde te doen. Dus toen bedacht ik het me. Binnen het Maarten van Rossem is het wel gebruikelijk dat leerlingen die ergens erg goed in zijn, dat vak op een hoger niveau volgen. Leren op je eigen niveau, heet dat. Tarek volgde Engels op tl-niveau (theoretische leerweg), zijn andere vakken op kb-niveau (kaderberoepsgerichte leerweg). Maar al eerder in een vak examen doen, is echt bijzonder.”

Aangepast programma
En dat bleek ook toen de docent voor haar leerling van alles moest gaan regelen. Wat mag er wettelijk, wat vindt de onderwijsinspectie ervan, wat moeten Tarek en de school er allemaal voor doen? Marit: “Stuk voor stuk vragen waarop wij niet zomaar de antwoorden wisten. We kwamen tot een aangepast examenprogramma, zodat Tarek niet alle toetsen hoefde te doen, maar wel alle examenstof behandeld kreeg.”

Nerveus
Ontspannen leunt de hoofdrolspeler achterover. Al dat extra werk – want daar kwam het wel op neer – vond hij prima. “Ik leerde eigenlijk nooit voor die toetsen. Ik wist dat ik goed was in Engels en dat ik het wel kon.” Toch was het examen zelf nog best spannend, laat hij weten. “Ik was nerveus. Maar toen ik de vragen zag, ging het al chiller.” Hij slaagde dan ook met het eindcijfer 8.

Nog een jaartje
Of hij het gevierd heeft? “Nog niet”, antwoordt de examenkandidaat. “Ik heb nog een jaartje te gaan. Wat ik komend schooljaar in plaats van Engels ga doen? Ik ga me op een ander vak richten, waarmee ik meer moeite heb. Ik denk economie.” Voorlopig is Tarek nog niet uitgeleerd. “Na volgend jaar ga ik naar het mbo en daarna door naar het hbo. Uiteindelijk wil ik politieagent worden. Dat wilde ik vroeger al.”
Docent Marit Messelink belooft deze mijlpaal toch zeker met haar leerling te vieren. “Volgende week trakteer ik op taart!”, zegt ze tot besluit. “Zijn prestatie is niet zomaar iets.”

Examenpercentages
Ook veel andere Quadraam-scholen hebben bijzondere examenverhalen. Zo heeft op Lyceum Elst 88% van de mavo-geslaagden examen gedaan in een extra vak. Vrijdag 28 juni worden ook de uitslagen van de herexamens bekend. Dan komt Quadraam met de slagingspercentages. 

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

13 mei

Meet & Greet voor LIO’s en stagiair(e)s

Aanpak basisvaardigheden zorgt voor groei en verbinding

Cyberaanval uitgeverij Iddink

Rijke Schooldag op ’t Venster: ontdekken, ontmoeten, ontwikkelen

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK