Leerlingen Candea en Liemers College samen aan de slag met maatschappelijke diensttijd

Leon Lucas en Maarten Delen, de directeuren van het Candea College en het Liemers College, staan in de startblokken voor het Maatschappelijke Diensttijd Project (afgekort MDT) dat binnenkort op beide middelbare scholen van start gaat. Het project is een initiatief van stichting HOPE XXL en duurt twee jaar. In totaal krijgen ruim 700 leerlingen de kans om deel te nemen. Een maatschappelijke diensttijd traject vraagt van iedere leerling een inzet van 80 uur. De trajecten bedenken zij (zoveel mogelijk) zelf en kunnen variëren van groots tot heel klein en direct.

Leren eindigt niet bij de schooldeuren

De deelnemende schooldirecteuren vinden het belangrijk dat hun school in de maatschappij staat. “Het is noodzakelijk dat we toenadering zoeken naar elkaar, maar ook met bedrijven, verenigingen en andere spelers in de regio. Een duurzaam netwerk van welwillenden biedt kansen voor onze leerlingen en scholen om meer in de maatschappij te staan”, zegt Leon Lucas. “Het Maatschappelijke Diensttijd Project is een mooi voorbeeld van iets wat de leerlingen in eerste instantie wellicht weinig zegt, maar achteraf een geweldige ervaring zal zijn geweest”, aldus Maarten Delen. In het verleden pakten de scholen al meer maatschappelijke initiatieven met stichting HOPE XXL op. Leon Lucas: “Leerlingen slagen er altijd in je te verrassen en komen met nieuwe ideeën en plannen. Daar kijken we nu ook weer naar uit.”

Loslaten en vrijheid geven
Een project op deze schaal, dat tegelijkertijd een groot experiment is, brengt natuurlijk de nodige uitdagingen met zich mee. Zo ook voor de Quadraam-scholen. Maarten Delen: “Het wordt spannend om als school de leerlingen deels los te laten en zowel de leerling als docent de vrijheid te bieden hiermee aan de slag te gaan.” Ook is het afwachten of de leerlingen na het MDT-traject van 80 uur nog gemotiveerd doorgaan met het maatschappelijke werk. De twee directeuren hopen dat de maatschappelijke diensttijd een inspiratiebron wordt die een intrinsiek beroep doet op de welwillendheid van de jongeren. De deelnemers worden dan ook gemotiveerd hun maatschappelijke werk na het MDT-traject voort te zetten als vrijwilliger. “Dit is niet alleen voor de samenleving goed, maar ook voor persoonlijke groei en het geluksgevoel van de jongere zelf”, aldus de schooldirecteuren. 

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

13 mei

Meet & Greet voor LIO’s en stagiair(e)s

Aanpak basisvaardigheden zorgt voor groei en verbinding

Cyberaanval uitgeverij Iddink

Rijke Schooldag op ’t Venster: ontdekken, ontmoeten, ontwikkelen

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK