Van schoolrapport naar portfolio

Cijfers zeggen niet alles. Daarom voerden leerlingen van Het Westeraam en het Maarten van Rossem afgelopen week persoonlijke startgesprekken met hun mentor. Ook ontvangen zij een portfolio; hierin komen al hun resultaten, doelen, vaardigheden en behoeften samen. De opmaat naar gepersonaliseerd leren, gefinancierd vanuit het NPO.

“We willen het NPO-budget niet alleen gebruiken om vragen in het hier en nu op te lossen, maar ook een duurzame ontwikkeling in gang zetten”, vertelt Marieke Peppelman, directeur van Het Westeraam en het Maarten van Rossem. “We denken niet vanuit achterstanden, maar vanuit kansen: we willen onze leerlingen laten schitteren met al die talenten die ze hebben en ze helpen hun leven lang te leren. Daarom richten we ons in onze aanpak op drie pijlers.”

We willen het NPO-budget niet alleen gebruiken om vragen in het hier en nu op te lossen, maar ook een duurzame ontwikkeling in gang zetten

1+1=3
“Allereerst investeren we extra in onze docenten; zij maken het verschil en krijgen in de vorm van een trainingsprogramma de tijd en de ruimte om zich persoonlijk te ontwikkelen. Zo kunnen we goed blijven inspelen op de veranderende behoeften van leerlingen. Daarnaast zetten we fors in op leerlingbegeleiding: we willen onze leerlingen compleet in beeld hebben. Verder kijken dan alleen de cognitieve prestaties. Die 360-graden-blik is ook nodig om de derde pijler te kunnen realiseren: met het NPO-geld geven we een boost aan onze bestaande plannen om gepersonaliseerd leren goed van de grond te krijgen”, licht Marieke toe. “Kortom, een project waarin alles met elkaar samenhangt.”

Portfolio
“Onze docenten voelen zich van nature al heel nauw betrokken bij het wel en wee van onze leerlingen; alleen konden we dat in de praktijk nog niet goed inzichtelijk maken. Het portfolio, dat elk schooljaar wordt aangevuld, brengt hierin verandering”, zegt Marieke. “Het laat de groei en ontwikkeling van leerlingen zien en vormt de rode draad binnen de vernieuwde gesprekscyclus. Naast de individuele startgesprekken die we deze week hebben, gaan we onder andere driehoekgesprekken voeren om de leerling meer regie over het eigen leren te geven; op Het Westeraam hebben we al goede ervaringen met deze gespreksvorm, we gaan hier nu ook mee starten op het Maarten van Rossem. Ook krijgen bijvoorbeeld Remedial Teaching en het OPP (ontwikkelingsperspectief) concreet vorm binnen het portfolio.”

Onze docenten voelen zich van nature al heel nauw betrokken bij het wel en wee van onze leerlingen; alleen konden we dat in de praktijk nog niet goed inzichtelijk maken

Eén-tweetje
Het Westeraam en het Maarten van Rossem bundelen de krachten in het project. “Heel gaaf om te zien hoe collega’s van beide scholen hierin met elkaar optrekken en van elkaar leren. Het is super om zo trots over onze plannen te kunnen vertellen; dat kan alleen omdat ik met een geweldig team werk.”

Blijf in beweging
“De plannen brengen, naast af en toe natuurlijk wat drukte en gedoe, veel positiviteit en energie met zich mee. Het is tenslotte weer een kans om ons onderwijs te verbeteren. De eerste studiedagen over het portfolio, afgelopen week vormgegeven door eigen docenten en Quriuz (de huisacademie van Quadraam), zijn weer zo’n voorbeeld van hoe mooi het is om met al die professionals aan goed onderwijs voor leerlingen te blijven werken”, aldus Marieke. Ze adviseert andere scholen om te experimenteren nu het NPO die ruimte biedt: “Er valt van alles te leren en te ontdekken. Zo blijf je als school in beweging!”

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Dag van de Leraar

Groepsdruk op school: samen de code kraken

Symbion-leerling Bento op weg naar zijn droombaan bij de Makro

Welkom! Fijn schooljaar!

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK