NPO: “Dé kans voor structurele onderwijsontwikkeling”

Een gedegen analyse, een proactieve en pragmatische aanpak, ambitie en misschien wel het belangrijkste: teamspirit. Het zijn de ingrediënten van het NPO-plan van de Internationale Schakel Klas Quadraam. Teamleider Sanne van der Veen aan het woord.

De ISK helpt jongeren die nieuw zijn in Nederland met het leren van de taal en bereidt hen voor op het reguliere voortgezet onderwijs. Op dit moment gaan er zo’n 160 leerlingen van 12 tot 15 jaar naar de ISK in Arnhem. In totaal gaat het om 25 nationaliteiten van alle continenten. “Het aantal en de herkomst van de ISK-leerlingen hangt sterk af van actuele ontwikkelingen in binnen- en buitenland”, vertelt Sanne. “We zien nu een grote instroom van vluchtelingen uit bijvoorbeeld Syrië en Eritrea. Veel van deze kinderen hoppen van azc naar azc in afwachting van een verblijfsvergunning. Maar we hebben ook veel leerlingen die naar Nederland komen voor een gezinshereniging, omdat hun vader hier al woont en werkt. Al met al is de ISK een dynamische werkomgeving, waar je echt het verschil kunt maken voor jonge nieuwkomers.”

Vooruitkijken
Het coronavirus legde een flinke druk op het ISK-onderwijs. “Gelukkig hadden we al extra geïnvesteerd in de vertrouwensband met de leerlingen en in laptops en ICT-trainingen. Daardoor gingen we goed voorbereid de tweede lockdown in”, schetst Sanne. “Eenmaal terug op school hebben we gezegd: we kijken vooruit, we gaan voor continuïteit. Iedere dag weer de corona-gaten zien te vullen en het onderwijs op peil proberen te houden, dat werkt niet. Dat is niet alleen killing voor je eigen werkplezier, het is ook niet te doen voor de leerlingen.”

Doen wat nodig is
“We hebben het lesrooster tijdelijk losgelaten, zijn in kleinere groepjes gaan lesgeven en hebben leerlingen individueel extra ondersteund”, vervolgt Sanne. “Dat bood tegelijkertijd ruimte voor een gedegen analyse: waar staat elke leerling nu en wat heeft hij of zij nodig om te kunnen doorstromen naar het reguliere onderwijs?”

Goed gevulde integratie-rugzak
“Uit de team-analyse kwamen verschillende zaken naar voren. Maar wat we vooral hadden gemist: leerlingen meenemen in de samenleving. Kinderen die in deze periode aankwamen in Nederland en te maken kregen met de coronamaatregelen, wisten gewoon niet wat normaal was”, vertelt Sanne. “Ze hadden geen idee van hoe ze zich in de samenleving moeten gedragen, wat ervan ze wordt verwacht. Een van onze doelen was dan ook het onderwijs weer leuk en activerend te maken, zodat leerlingen met een goed gevulde integratie-rugzak de samenleving in kunnen.”

Bestaande plannen kwalitatief uitbouwen
“Ik zie het NPO als de ultieme kans om met het hele team een mooi en structureel onderwijsprogramma neer te zetten. De kans om dingen die we al heel lang wilden en niet konden, nu optimaal in gang te zetten”, aldus Sanne. “Daarom hebben we nadrukkelijk de verbinding gezocht met ons bestaande schoolplan. Dat is opgebouwd uit drie pijlers: een veilige landing, persoonlijke ontwikkeling en een doorlopende leerlijn met het reguliere voortgezet onderwijs. Aan alle drie pijlers hebben we verschillende NPO-elementen toegevoegd.”

Vakoverstijgend en thematisch onderwijs
“Binnen de pijler ‘persoonlijke ontwikkeling’ organiseerden we voorheen al wel losse activiteiten. Met het NPO-geld hebben we nu een integraal programma ontwikkeld rondom acht thema’s, zoals ‘de omgeving’. Per thema bepalen we de doelen en bedenken daar vakoverstijgende en projectmatige activiteiten bij; dit schooljaar en ook volgend jaar werken we hieraan en voeren we dit tegelijkertijd uit. Hierin zoeken we ook de samenwerking met regionale partners, zoals Sportbedrijf Arnhem, Diversity Skills en bibliotheek Rozet. Alle collega’s hebben ontwikkeltijd gekregen om de thema’s terug te laten komen in hun les of project. Het is work in progress, maar je ziet dat het leerlingen en medewerkers energie geeft om op een andere manier bezig te zijn met taal en integratie.”

Succesfactor
“Dat alle collega’s hebben meegedacht en daarmee invloed hebben gehad op de interventies is doorslaggevend geweest”, aldus Sanne. “Het is een plan voor en door de complete ISK. Daarom zie je veranderingen breed zichtbaar worden in de school. Dat geeft ons allemaal hernieuwde energie.”

Kijken wat werkt
“Ik vind het belangrijk dat we iets neerzetten wat duurzaam is. De meeste van onze NPO-interventies hebben dan ook een structureel karakter. De duurzaamheid zie je ook terug in het inzetten van talent en expertise uit het eigen team en aanvullende scholing. Een deel van het geld besteden we aan het inhuren van externen, zoals een docent die op zaterdag (!) extra taallessen geeft aan onze Chinese leerlingen vanuit de context van het Mandarijn. Over twee jaar is het NPO-geld hiervoor dan misschien niet meer beschikbaar, maar als deze interventie heel positieve effecten heeft, kun je wél gefundeerde keuzes maken. Bijvoorbeeld besluiten om dit te blijven doen en andere dingen te laten vallen of andere potjes aan te spreken.”

Gewoon beginnen
Wat is – terugkijkend – de beste beslissing geweest? “Dat we meteen zijn begonnen”, zegt Sanne beslist. “Je kunt eindeloos plannen bedenken, maar als je iets hebt bedacht waar je samen achter staat, kun je beter starten, goed evalueren en gaandeweg aanpassingen doen. Het is alleen erg jammer dat we – net nu we alles aan het optuigen waren – weer ingehaald worden door de corona-ontwikkelingen. Hopelijk kunnen we over niet al te lange tijd weer lekker bouwen aan de fijne school waar docenten energiek lesgeven en waar onze internationale leerlingen nóg beter begeleid worden richting het reguliere onderwijs.”

Meer inspiratie
Er zijn diverse andere praktijkvoorbeelden van het NPO. Lees hier bijvoorbeeld meer over het leerlingmotivatietraject op het Lorentz Lyceum dat mogelijk werd met het NPO-geld. 

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Interdisciplinair leren. Met hoofd, handen & hart.

Cultuurweek Liemers College: samen leren is een feestje!

Opleiden voor een wereld waarin iedereen anders is

2e-jaars leerlingen ’t Venster organiseren Arnhemse Voorleeswedstrijd

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK