Lorentz-leerlingen bouwen band op tijdens expeditie

Vijftien kilometer lopen, onderweg samen opdrachten doen en een hut bouwen. Het zijn de ingrediënten van de expeditie waaraan tweede- en derdejaars leerlingen van het Lorentz Lyceum meededen. Een actief leerlingmotivatietraject stond al op de planning; het NPO-geld gaf het laatste zetje.

Vanuit onze docenten ontvingen we signalen dat de tweede- en derdejaars leerlingen wat onrustig waren. Onderling in de groep liep het ook niet overal even lekker”, vertelt Susanne Pondman, conrector leerlingbegeleiding aan het Lorentz Lyceum. “Niet verwonderlijk hoor, want de leerlingen hebben ook dit schooljaar weer pittige maanden achter de rug. De teleurstelling van het moeten afgelasten van leuke activiteiten waar ze naar uitkeken, zorgde voor een soort van algehele passiviteit.”

Groepsproces en weerbaarheid
“Als team hadden we sterk het gevoel: we gaan - coronaproof - iets opzetten dat bijdraagt aan het groepsproces en de weerbaarheid van leerlingen. Vanuit school hadden we hiervoor al middelen gereserveerd; met het NPO-geld erbij konden we het ook daadwerkelijk in gang zetten”, vertelt Susanne. “Zo kwamen we uit bij Outward Bound, een internationale organisatie die jongeren helpt bouwen aan karakter, veerkracht en welzijn door uitdaging en ontdekking.”

Van coördinaat naar shelter
De tweedejaars leerlingen gingen maar liefst twee dagen met elkaar op pad. Met als informatie slechts enkele coördinaten, vertrokken ze - in twee groepen, onder begeleiding van externe trainers - op zoek naar hun bestemming. Gedurende de wandeltocht van maar liefst vijftien kilometer waren er diverse stops, waarbij de leerlingen opdrachten, gericht op samenwerken, moesten uitvoeren. Eenmaal op hun bestemming, kregen ze de taak samen een ‘shelter’ te bouwen voor de hele groep.

Samen iets doorstaan helpt
Voor de derdejaars was er een eendaagse activiteit, waarin veel ruimte was voor introspectie. Ook de mentoren waren mee op expeditie, alleen niet in hun gebruikelijke, actieve rol. Hierdoor kregen ze de kans om alles wat er gebeurde te observeren. De algehele conclusie: samen iets doorstaan helpt bij het opbouwen van een relatie met de groep.

Pandemie
Op de vraag waarom juist de tweede- en derdeklassers dit traject zo nodig hebben, antwoordt Susanne: “Je kunt het niet met honderd procent zekerheid zeggen, maar terugkijkend zijn juist dit de leerlingen die als gevolg van de pandemie niet de start hebben gehad die je zo graag wil. Natuurlijk doe je je uiterste best om er ook onder beperkende omstandigheden zo goed mogelijk voor leerlingen te zijn, maar verbindende activiteiten als een kamp of een excursie hebben zij in hun eerste jaren op de middelbare school moeten missen. Dat zijn juist de momenten waarop je met elkaar een hechte band opbouwt, iets wat we in de bovenbouw wél terugzien”, licht Susanne toe. “We hopen dat we onze tweede- en derdejaars leerlingen met dit traject niet alleen een persoonlijk waardevolle ervaring hebben gegeven, maar ook eentje waar ze als groep nog jarenlang op kunnen teren.”

Meer inspiratie
Er zijn diverse andere praktijkvoorbeelden van het NPO. Lees hier bijvoorbeeld het NPO-plan van de Internationale Schakelklas Quadraam. 

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Leerlingen ’t Venster ontpoppen zich tot razende reporters

Met eigen coaches de interne schoolkracht versterken

Leerling Stedelijk Gymnasium Arnhem wint debattoernooi

Spelenderwijs leren met de Executieve Functie Carrousel

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK