-
Home
›
-
Nieuws
›
- De 100-dagen-ervaring van: Lizanne Hompe
Sinds een paar maanden maakt Lizanne Hompe onderdeel uit van het HR-team van Quadraam. Hoe heeft ze haar overstap ervaren, wat wil ze bereiken in haar werk en hoe doet ze dat?
Vertel eens, hoe ben je terechtgekomen bij Quadraam?
“Ik kende Quadraam al een beetje via een oud-studiegenootje, Corlien Derksen. Zij heeft hier lange tijd en met veel plezier gewerkt in dezelfde functie als ik nu Eerder tipte ze me al eens: dit is echt een baan voor jou! Op dat moment kwam het te vroeg voor mij, maar toen de vacature een tijd later weer voorbij kwam, was ik er aan toe en ben ik er vol ingesprongen.”
Wat maakte dat je er nu wél klaar voor was?
“Ik werkte inmiddels 11 jaar bij arbeidsontwikkelbedrijf Scalabor, de laatste jaren in de functie van adviseur HR & Beleid. Scalabor begeleidt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar passend werk. Ik had het daar nog erg naar m’n zin. Het voelde heel vertrouwd en comfortabel: het werk gaat je na zoveel jaren makkelijk af, je kent iedereen. Maar ergens komt er dan toch een moment waarop je merkt dat je graag nieuwe dingen wil leren. Ik was nieuwsgierig naar hoe het zou zijn om ergens anders te werken en nieuwe collega’s te leren kennen. Wel wilde ik in een nieuwe baan weer werken bij een organisatie die er maatschappelijk toe doet. Quadraam paste helemaal in dat plaatje.”
Bij Quadraam ben je HR&O netwerkpartner. Wat houdt die rol in?
“Vanuit mijn vakgebied ben ik sparringpartner voor de directeuren en afdelingsleiders van het Candea College, Montessori College Arnhem en de pro-scholen Produs en Symbion. Samen bespreken we bijvoorbeeld hoe we individuele collega’s kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling, zodat zij zo goed mogelijk onderwijs kunnen geven en zo lang mogelijk energiek aan het werk blijven. Maar het kan ook gaan over grotere structuurveranderingen in de school die nodig zijn om optimaal onderwijs te kunnen blijven bieden. Daarnaast werk ik samen met mijn HR-collega’s aan Quadraam-brede thema’s, zoals leiderschap of duurzame inzetbaarheid.”
Welke van jouw talenten kun je helemaal kwijt in jouw functie?
“Mijn drive is mensen en organisaties in hun kracht zetten. Alles wat ik doe, moet daar aan ondersteunen. Wat daarbij helpt, is dat ik makkelijk contact leg en oprecht geïnteresseerd ben in anderen. Ik ben altijd nieuwsgierig naar wie de ander is, wat zijn of haar drijfveer is en ook naar wat die persoon lastig vindt. Ik laat het zelf ook zien als ik iets niet weet of moeilijk vind. Daardoor durft de ander zich ook sneller kwetsbaar op te stellen. Belangrijk, want leren lukt alleen als je feedback vraagt en krijgt, met elkaar in dialoog gaat over veronderstellingen en realistisch naar jezelf durft te kijken.”
Voel je je al thuis in de organisatie?
“Ik ben heel warm ontvangen. Dat voelt goed. Het werkt prettig. Ik heb nog genoeg te leren, maar ik merk dat mijn sparringpartners op de scholen net als ik heel erg de wil hebben om de verbinding te leggen. Corona is hierin een uitdaging, maar ondanks alles denk ik dat ik goed ben aangehaakt en ingeburgerd. Daar hebben de collega’s op de scholen mij echt bij geholpen.”
Wat is voor jou kenmerkend aan het werken bij Quadraam?
“Overal binnen de organisatie draait het om de leerling. Dat vind ik mooi. Daarnaast ben ik terechtgekomen in een heel gedreven én gezellig HR-team met veel denkkracht. Een team ook dat zich continu afvraagt: Waar doen we het voor? Draagt het nog wel bij aan het onderwijs, de school en/of de leerling? Want hoewel wij niet rechtstreeks werken met leerlingen, is alles wat we doen er wel op gericht om talent in de organisatie zo goed mogelijk te ondersteunen en te ontwikkelen. Zodat iedereen op de juiste plek zit, wat uiteindelijk bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs.”
Wat zou je vanuit HR-optiek graag meer zien in onze organisatie?
“Ik vind het mooi dat alle Quadraam-scholen ieder hun eigen identiteit (kunnen) hebben. Wel denk ik dat we qua interne mobiliteit en werving & selectie school overstijgende mogelijkheden onbenut laten. Waar vind je een werkgever waar je zoveel kan snuffelen aan verschillende werkzaamheden en werkplekken? Ook zie ik dat scholen los van elkaar vaak voor dezelfde uitdagingen staan; daarin zouden we nog meer gezamenlijk kunnen optrekken en van elkaar kunnen leren.”
Hoe ziet jouw leven naast Quadraam eruit?
“Mijn partner en ik wonen in Elst met ons zoontje van vijf. Ik ben een enorme Bourgondiër en houd van lekker koken en met veel vrienden eten. Gezellig allemaal samen, met de kinderen er omheen, wat in deze tijd helaas niet kan. Om al die hapjes en drankjes te compenseren, en (met een knipoog) zelf ook een beetje duurzaam inzetbaar te blijven, beul ik mezelf vrijwillig twee keer per week af met een High Intensity Training: burpees, jumping jacks, opdrukken, gewichten, slee duwen, dat soort werk.”
Wat weten zelfs jouw directe collega’s niet van jou?
“Weinig, denk ik, want ik ben best een open boek! Wat ze misschien nog niet weten, is dat ik een totaal onleesbaar handschrift heb. Het is zo erg dat ik af en toe zelf niet meer kan ontcijferen wat ik heb geschreven. Gelukkig kan ik die eigenschap in deze digitale tijd goed verbloemen!”
Ben je na ruim 100 dagen blij met je overstap?
“Zeker! Hoewel ik me nu in een andere sector bevind, is het achterliggende doel eigenlijk hetzelfde: mensen en de organisatie helpen zich optimaal te ontwikkelen. Het mooie van zo’n switch is ook dat je zelf echt weer aan de bak moet. Ik vind het leuk om te leren en daarbij alles uit mezelf te moeten halen. Dat geeft me nieuwe energie en zelfvertrouwen.”
« Terug naar overzicht