Aan de slag met techniek bij Kunst & Voeding

Leerlingen vroeg kennis laten maken met techniek in de breedste zin van het woord, zorgen dat ze beter voorbereid zijn op hun toekomst én erachter komen wat ze wel en juist niet leuk vinden. Dat is het doel van de twee pilots die de werkgroep ‘Sterk Techniek’ op ’t Venster bedacht voor de onderbouw.
 
Katia de Prins, docent Mens & Natuur op ‘t Venster, vertelt: “Omdat leerlingen graag praktisch bezig zijn, bedachten we pilots met een praktische invulling: ‘Chemie en Kunst’ en ‘Technologie en Voeding’. We willen de scholieren op die manier warm laten lopen voor techniek. Ook willen we de leerlingen laten zien dat techniek breder is dan de harde techniek waar je vieze handen van krijgt, zoals automonteur of loodgieter. De pilots zijn onderdeel van een groter aantal Sterk Techniekonderwijs-projecten die op de school lopen.
 
Inkt scheiden met chromatografie 
Bij de pilot ‘Chemie en Kunst’ leren de leerlingen inkt scheiden met behulp van chromatografie; een scheidingstechniek. De verschillende kleuren waaruit inkt bestaat halen ze zo tevoorschijn. Eerst op filtreerpapier en later op katoen. Katia: “We werken samen met de mbo-opleiding laboratoriumtechniek op het RijnIJssel. De eerste les hebben de leerlingen al gevolgd op de Enka-Campus. De samenwerking met het mbo is belangrijk. Het maakt de overstap naar het mbo makkelijker en de leerlingen zien ook wat voor vervolgopleidingen er mogelijk zijn.” De vervolgles op ’t Venster vindt binnenkort plaats. Dan gaan de leerlingen chromatografie gebruiken om een kunstwerk te maken.
 
Deelneemster: “Vooraf had ik er niet zo veel zin in, maar het was een heel leuke dag! Heel gaaf om op het mbo te zijn.”  
 
Fermenteren en ‘kip’ maken van tarwegluten  
De tweede pilot, ‘Technologie en Voeding’, start eind april. Katia: “Een oud-leerling van ‘t Venster, Sem Vermeulen, komt een aantal lessen geven. Sem liep stage bij sterrenrestaurants, won diverse kookwedstrijden en ontwikkelde onlangs zelfs zijn eigen likeur (Kafi liqueur).” De deelnemende leerlingen gaan samen met Sem aan de slag met fermenteren. Een eeuwenoude techniek die ook nog eens heel duurzaam is, omdat er geen voedsel wordt verspild. Het maken van ‘pâte de fruit’ staat ook op het programma. Hierbij maken de leerlingen snoep van fruit. Wederom een duurzame techniek om fruit langer te bewaren. Bij het vervolg van deze pilot in mei gaan de leerlingen werken met studio Konijnenvoer aan de Klarendalseweg. Daar gaan de leerlingen producten maken die gebaseerd zijn op planten. Zo maken ze bijvoorbeeld plantaardige kip van tarwegluten.  
 
Sterk Techniekonderwijs & duurzaamheid 
Katia: “Bij het bedenken van de pilots om Sterk Techniekonderwijs onder de aandacht te brengen, is het aspect duurzaamheid erg belangrijk. Zo willen we projecten starten die we duurzaam kunnen inzetten en tegelijkertijd leren we leerlingen hoe ze duurzaam kunnen omgaan met onze planeet.” Het is de bedoeling dat de, nu nog verplichte, pilots uiteindelijk als keuzeonderdeel voor de leerlingen terugkomen.  

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Dag van de Leraar

Kiesjenieuweschool.nl

Afscheidswens Erika Diender: van sjoelbak naar grenzeloos leren

Beekdal-leerlingen verdiepen zich in Holocaust

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK