80 miljoen voor intelligente technologie in het onderwijs

Het Nationaal Onderwijslab Artificial Intelligence (NOLAI) heeft zijn deuren geopend. In het lab werken scholen, wetenschappers en bedrijven samen aan intelligente technologie in onderwijs. Hiervoor is 80 miljoen euro beschikbaar. Quadraam is een van de partners, omdat onderwijs het vertrekpunt is en niet technologie.

“Wij verbinden ons graag aan het NOLAI, omdat het de pedagogische relatie tussen leraar en leerling als vertrekpunt neemt. Dat in tegenstelling tot eerdere initiatieven waar juist de technologie het uitgangspunt was. Ik ben ervan overtuigd dat intelligente technologie het onderwijs veel te bieden heeft. Maar het heeft alleen een kans van slagen als de docent de regie houdt. De docent verzorgt het onderwijs en intelligente digitale leermiddelen kunnen daarbij ondersteunen”, aldus Patrick Eckringa, bestuurder van Quadraam. Het kabinet heeft het NOLAI 80 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds toegekend voor een periode van tien jaar.

Behoeften van scholen
Tot nu toe heeft vooral de markt bepaald welke technologie we in onze klaslokalen gebruiken. Het NOLAI gaat juist onderzoeken waar scholen zelf behoefte aan hebben. Voorbeelden van vragen die de revue kunnen passeren:

  • Hoe kun je de ontwikkeling en leerbehoeften van leerlingen beter in beeld krijgen met AI?
  • Kan een intelligent leermiddel ook uitgebreide feedback geven op de fouten van leerlingen?
  • Kan AI werkdruk verminderen?
  • Kunnen schrijfopdrachten (gedeeltelijk) nagekeken worden door AI?
  • Kun je gymlessen ondersteunen door de bewegingen van leerlingen te analyseren en hier feedback op te geven?

Op basis van de opgehaalde wensen gaan onderwijs, wetenschap en bedrijfsleven samen prototypes ontwikkelen. Vervolgens testen ze die in de klas. 

Voor- en nadelen intelligente technologie
Naast de gezamenlijke ontwikkeling van prototypes is er binnen het NOLAI ook een wetenschappelijk programma. Dit werkt aan inzicht in de pedagogische, maatschappelijke en sociale consequenties van het gebruik van intelligente technologie in het onderwijs. Er wordt bijvoorbeeld onderzocht welke leerlingen meer of minder baat hebben bij adaptieve oefenprogramma’s, hoe docenten gebruik maken van informatie in dashboards, hoe data van leerlingen op een veilige manier gedeeld kunnen worden en welke data van leerlingen gebruikt mogen worden. Onderzoek is heel belangrijk; AI kan kansengelijkheid bevorderen, maar ook, als je dit niet goed onderzoekt, juist kansenongelijkheid in de hand werken.

Meer weten?
Bezoek de website van het NOLAI.

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

13 mei

Meet & Greet voor LIO’s en stagiair(e)s

Aanpak basisvaardigheden zorgt voor groei en verbinding

Cyberaanval uitgeverij Iddink

Rijke Schooldag op ’t Venster: ontdekken, ontmoeten, ontwikkelen

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK