1000 strekkende meters voor 200.000 boeken

Elk jaar zorgen de medewerkers van het leermiddelenfonds weer voor een soepel verloop van de inname en uitgifte van leermiddelen en alles daaromheen. Denk hierbij aan het opvragen bij de scholen welke leermiddelen ze willen gebruiken, tot het bestellen van de benodigde leermiddelen. Ook de inname en de samenstelling van de pakketten hoort erbij. Daarnaast wordt er advies gegeven over de aan te schaffen leermiddelen op basis van de ervaring en kennis van de medewerkers. Kortom: er komt nogal wat bij kijken!Inname op Het Westeraam en Lyceum Elst

Het ziet er geordend en georganiseerd uit op donderdagochtend 27 juni bij Het Westeraam. Er zitten circa 15 leerlingen klaar met hun laptops, printers en scanners. Het zijn leerlingen van het Liemers College die al vroeg uit de veren zijn om de medewerkers van het leermiddelenfonds te ondersteunen bij één van de drukste momenten van het jaar; de inname van de schoolboeken en alle andere leermiddelen. 
 
Victor Kummeling is een van de leerlingen: “Het mooiste op zo’n dag vind ik de leerlingen die met verschillende smoezen en creatieve oplossingen komen waarom een deel van de boeken er niet is.” 

Berna Laumen, hoofd leermiddelenfonds, vult aan: “Van tevoren is goed nagedacht over de locatie. Zo moeten de leerlingen genoeg ruimte hebben om de boeken in te nemen, moet er voldoende ruimte zijn voor de rolcontainers om de boeken te stapelen en moeten de leerlingen die hun boeken komen inleveren gemakkelijk door kunnen lopen. We zetten het allemaal zo efficiënt mogelijk neer.
 
Verstevigen en pakketten samenstellen
Na de inname van de leermiddelen op de verschillende locaties worden alle boeken naar de centrale locatie, het Liemers College locatie Zonegge, gebracht. Daar zorgt het team voor reparatie of bescherming van de boeken die dat nodig hebben en worden de boeken in pakketten klaargelegd voor het volgende schooljaar.
 
Enorm flexibel
Wat voor kwaliteit moet je hebben voor dit werk? Volgens Berna moet je enorm flexibel zijn. “In de zomer maak je zo weken van 55 uur en een zomervakantie van twee weken is geen uitzondering". Het werk vereist bovendien analytisch vermogen. Er komen vaak ter plekke nog verzoeken of je loopt tegen een probleem aan. Je moet stressbestendig zijn en oplossingsgericht. Het is bovendien belangrijk om in alle hectiek het overzicht te houden.” Maar gelukkig doe je het niet alleen. Het hele jaar zijn we met een team van acht mensen druk bezig met de leermiddelen. 
 
Wel 200.000 boeken
Gemiddeld levert een leerling zo’n 30 boeken in. Voor grote scholen zoals het Liemers College en het Candea College zijn er twee momenten van inleveren. Aan het einde van de zomer liggen op het Liemers College locatie Zonegge wel zo’n 200.000 boeken. “We hebben zeker 1000 strekkende meters nodig om die boeken neer te leggen, zodat we er pakketten van kunnen maken!”, aldus Berna. 
 
Vorig jaar was de samenwerking met de andere scholen nog nieuw. Berna: “Daar hebben we veel van geleerd. Dit jaar hebben we het nog efficiënter georganiseerd. Rolcontainers hebben we nu al gemarkeerd met de boeken die er in moeten en voor welke school ze bestemd zijn. We weten hoe we de boeken moeten stapelen. Het is mooi om te zien dat je de leerlingen die ons helpen, zo zelfstandig mogelijk het werk kunt laten doen door die goede voorbereiding.”
 
Voor leerling Sterre van Haren is het innemen en voorbereiden van de boekenpakketten een bijbaantje: “Het is vrij hectisch, vooral als er een grote groep leerlingen tegelijk komt. Maar het is best wel leuk en interessant werk”. 
 
Intern leermiddelenfonds
Vijf Quadraamscholen werken momenteel met het interne leermiddelenfonds. Het Candea College, Liemers College, Lorentz Lyceum, Het Westeraam en Lyceum Elst. Het Liemers College heeft al langer een eigen leermiddelenfonds, zo’n 35 jaar. Candea is sinds vorig jaar over gestapt van een extern leermiddelenfonds naar een intern leermiddelenfonds. Het Westeraam, Lyceum Elst en het Lorentz Lyceum hadden al een intern fonds maar hebben zich ook aangesloten. De overige Quadraamscholen hebben nog een extern leermiddelenfonds of een gedeeltelijk extern fonds. Bij een extern leermiddelenfonds zorgt de leverancier van boeken voor de bestelling tot bezorging van de boeken bij de leerlingen thuis.
 
Eenvoudig uitwisselen
Een voordeel van het samenwerken met een intern leermiddelenfonds is het efficiënter organiseren van de gehele procedure. Daarnaast vraagt het aanschaffen van de juiste leermiddelen vrij veel kennis die de medewerkers van het leermiddelenfonds door hun ervaring in huis hebben. Ook zorgt het samenwerken voor kostenbesparing. Zo hoeven de laptops en scanapparaten niet dubbel te worden aangeschaft. Daarnaast kunnen boeken eenvoudig worden uitgewisseld tussen de scholen. Is er een methode afgeschaft bij de ene school? Dan kunnen die mogelijk nog wel gebruikt worden op een andere school.
 
Meer weten over het leermiddelenfonds?
Neem dan contact met Berna Laumen via: leermiddelen@quadraam.nl

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

13 mei

Meet & Greet voor LIO’s en stagiair(e)s

Aanpak basisvaardigheden zorgt voor groei en verbinding

Cyberaanval uitgeverij Iddink

Rijke Schooldag op ’t Venster: ontdekken, ontmoeten, ontwikkelen

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK