Weer terug naar school: hoe is dat?

De leerlingen van onze middelbare scholen zijn weer terug in de schoolbanken. Goed om elkaar weer te zien, maar ook wennen. Want het is weer een nieuwe fase en we zijn nog niet terug naar normaal.

In dit drieluik gaan we in gesprek met de sportieve leerling Danilo Trieling, derdejaars havo van het Beekdal Lyceum, Jette Buursink, docent tekenen op het Liemers College, en directeur Marieke Peppelman van de scholen Het Westeraam en Maarten van Rossem. Zij vertellen meer over onderwijs thuis, het weer naar school gaan en wat ze meenemen uit deze periode. 
 
In dit artikel directeur Marieke (zie foto): “De periode met corona gaf ons mooi de gelegenheid te oefenen met en te leren van nieuwe onderwijssituaties. Ik hoop dat we in de toekomst meer samenhang tussen vakken en een grotere variatie aan werkvormen en concepten kunnen gaan ontwikkelen.”


 
En dan komt de uitspraak: de scholen gaan sluiten…
“Wij gingen eerst terug naar de basis: wat is onze rol, wat vinden we belangrijk, waar moeten we aandacht voor hebben? Hoe houden we ons hoofd koel en ons hart warm? We vormden een team, een taskforce, dat leiding gaf en de kar trok en een team van mensen in het veld die nauw contact hadden met leerlingen. Zeker met betrekking tot onze leerlingen moesten we goed in beeld hebben waar behoefte aan was. Zowel op gebied van hun welzijn, als onderwijsinhoudelijk. Tijdens deze periode hebben we veel ingezet op het mentoruur, de Avo-* en de beroepsgerichte vakken. We keken steeds naar: wat zijn de dingen die moeten? Wat zijn de dingen die niet per se noodzakelijk zijn (mogen)? Binnen de kortste keren hadden we een online school uit de grond gestampt.”
 
Wat ging goed tijdens de periode onderwijs op afstand?
“Mensen waren ontzettend bereid om samen te werken. Docenten met leerlingen, collega’s onderling, ouders met docenten, ouders met hun kinderen. We werkten onder tijdsdruk toch oplossingsgericht samen en wisten dat we fouten mochten maken om vervolgens van te leren. Dat was echt gaaf aan deze situatie.”
 
Wat waren de uitdagingen?
“Natuurlijk was het voor docenten echt een uitdaging: je hebt een vitaal beroep en bent dus aan het werk, maar je hebt ook je situatie thuis. Daarnaast moesten veel docenten in een korte tijd technisch opschakelen: lesgeven voor de camera, online je programma draaien. Gelukkig hielpen docenten en onze ICT-collega’s van het CBQ elkaar daarin op weg. Zo’n situatie legt wel een vergrootglas op je organisatie. Het valt meer dan normaal op waar je met je mensen nog ontwikkelmogelijkheden hebt.”

Leerlingen hebben zich in korte tijd ontwikkeld in hun zelfstandigheid. Hoe laat je je onderwijs op die ontwikkeling aansluiten?

Weer naar school. Wat moest er gebeuren?
“Onze examenleerlingen kwamen wel naar school dus daar hadden we al maatregelen voor getroffen. Naast praktische zaken keken we kritisch naar hoe we het moment dat de leerling op school is, echt van toegevoegde waarde laten zijn. Hoe kunnen we in die momenten het samen leren, extra uitleg en oefenen (ook de praktijk- en doevakken) bij elkaar brengen? Daarbij niet te vergeten dat leerlingen zich in korte tijd hebben ontwikkeld in hun zelfstandigheid. Hoe laat je je onderwijs op die ontwikkeling aansluiten? Een interessante combi van visie x lokaal x personeel en de online lessen.” Zie hier een filmpje waarin Marieke de coronamaatregelen op Het Westeraam laat zien.
 
Waaraan merk je dat het nog niet helemaal normaal is?
“Het is veel minder druk. Je hebt een derde minder lawaai, ruis en energie in de school. Dat je als leerling je docenten weer ziet, is snel weer als vanouds. Maar je mist wel een gedeelte van je klas, je hebt geen pauzes, je blijft in het lokaal, etc. Ik denk dat het nooit meer helemaal als vanouds wordt. Je neemt deze periode toch mee.”
 
Wat neem je dan mee, wat hoop je dat blijft?
“De periode met corona gaf ons mooi de gelegenheid te oefenen met en te leren van nieuwe onderwijssituaties. Ik denk dat we eerst weer terug bewegen naar normaal en dan verder moeten kijken: wat nemen we mee in de onderwijsvernieuwingen? Met oog op volgend jaar hoop ik dat we het beste van de twee werelden kunnen combineren: fysiek op school en online, thuis of op stage. De ‘inline school’ (combi online en op school). Ik hoop, kijkende naar de toekomst en ook naar de koerstrajecten die we gaan lopen, dat we meer samenhang tussen vakken en een grotere variatie aan werkvormen en concepten kunnen gaan ontwikkelen. Nu is het vaak het een of het ander terwijl we gezien hebben dat veel leerlingen gebaat zijn bij hun eigen leren, hun persoonlijke leerroute. Dan breng je meer het ‘waarom’ in het leren. En dat helpt in ieders ontwikkeling.”

Hoe houden we ons hoofd koel en ons hart warm?
 

Lees meer
Naast Marieke delen ook leerling Danilo en docent Jette hun ervaring met onderwijs op afstand en het weer naar school gaan. Benieuwd hoe zij terugkijken? Lees het verhaal van Danilo hier en die van Jette hier.

* Nederlands, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis, levensbeschouwing, lichamelijke opvoeding en culturele vorming

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Talent ontwikkelen tijdens Trampoline Masters

100-dagen interview: Anouk Rikken, docent Biologie

Stilstaan bij de moord op Samuel Paty

Open brief voor iedereen die in het VO leert of werkt

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK