Weer terug naar school: hoe is dat?

De leerlingen van onze middelbare scholen zijn weer terug in de schoolbanken. Goed om elkaar weer te zien, maar ook wennen. Want het is weer een nieuwe fase en we zijn nog niet terug naar normaal.

In dit drieluik gaan we in gesprek met de sportieve leerling Danilo Trieling, derdejaars havo van het Beekdal Lyceum, directeur Marieke Peppelman van de scholen Het Westeraam en Maarten van Rossem en Jette Buursink, docent tekenen op het Liemers College. Zij vertellen meer over onderwijs thuis, het weer naar school gaan en wat ze meenemen uit deze periode.

In dit artikel docent Jette (zie foto): “In de klas kan je beter het welbevinden van ieder kind inschatten en even aanhaken door te vragen hoe het gaat. Dat vind ik ook het mooie van mijn vak. Dat heb ik de afgelopen periode wel gemist.”



En dan komt de uitspraak: de scholen gaan sluiten…
“In eerste instantie was ik als moeder bezig met dit nieuws: m’n kinderen blijven thuis. Hoe gaan we dit organiseren? Ik was daarom blij dat ik zelf ook vanuit huis moest gaan werken. Wel dacht ik aan m’n examenklassen. Hoe gaan we nu de praktijkexamens afnemen? Ook ben ik coach (mentor) van een examenklas. Wat moeten zij horen? Hoe gaat het verder? Pas 24 maart kwam het besluit dat de examens niet doorgingen. Best spannend. Toen dat eenmaal duidelijk was, viel er veel druk weg.”

Tijdens de een-op-een videogesprekjes kon ik echt even persoonlijke aandacht aan een leerling geven, iets wat in een vol klaslokaal minder snel tot stand komt.

Onderwijs op afstand, hoe gaf jij dat vorm?
“We gaven vanaf dat moment digilessen. Mijn collega en ik zetten in de planner een opdracht klaar en tijdens de digiles lichtten we deze toe. De bedoeling was dat leerlingen elke week even een update gaven van hun vorderingen. Via Teams lesgeven was mooi maar ook een beetje raar. De meeste kinderen hadden hun beeld en microfoon uit dus dan moest je er maar op vertrouwen dat ze er waren.”
 
Wat ging goed?
“De chatfunctie van Teams was ideaal omdat leerlingen daarin hun vragen stelden die ik dan gelijk beantwoordde of later oppakte. Ook had ik soms een-op-een videogesprekjes en dat was eigenlijk best intiem. Je kon echt even persoonlijke aandacht aan een leerling geven, iets wat in een vol klaslokaal minder snel tot stand komt. Omdat leerlingen dan wel hun camera aan hadden, kon je zien hoe ze er bij zaten: aangekleed en wel? In bed of achter een bureau? Allemaal belangrijke factoren die iets zeggen over het welbevinden.”
 
Wat waren de uitdagingen?
“Wat ik miste, was het intermenselijke contact. In je les zie je of iemand oplet of zit weg te dromen. Je kan beter het welbevinden van ieder kind inschatten. En even aanhaken door iemand te stimuleren op te letten of later even te vragen hoe het gaat. Dat vind ik ook het mooie van mijn vak. Dat stukje contact. Tijdens de digilessen gaf je veel energie maar kreeg je niks terug. Dat voelde wel raar.”

Ik kwam er achter dat we kritischer mogen zijn in wat we echt willen toetsen en met welke bedoeling: voor cijfers of om het kind een blik op zijn/haar ontwikkeling te kunnen geven.
 

Wat is je opgevallen?
“Het grappige was dat je soms tekeningen terugkreeg waarvan het heel duidelijk was dat een familielid geholpen had. Dan sprak ik het kind daar wel op aan, zonder er een heel ding van te maken. Ook werden er veel minder vragen gesteld: kennelijk is het in de les toch makkelijker om even je vinger op te steken dan digitaal.” 
 
Back to school: hoe gaat dat?
“Nou, ik weet dat de leerlingen het fijn vinden weer op school te zijn, maar je ziet en hoort dat niet echt terug. Omdat tekenen een praktijkvak is, is het heel fijn nu weer mee te kunnen kijken en tips en adviezen te kunnen geven terwijl ze bezig zijn. Vorige week hebben we de examenleerlingen gebeld dat ze geslaagd zijn. Grappig om te zien dat vooral meiden toch wel nerveus waren of ze geslaagd waren. Ondanks dat ze hun cijfers al wisten, wilden ze het echt even uit de mond van een docent horen.” 
 
Zie je al de effecten van deze corona-periode bij leerlingen?
“Niet echt. Ik merk geen achterstanden. In deze periode ronden leerlingen uit het derde jaar het vak tekenen af of doen examen in tekenen volgend jaar. Die laatste groep kunnen we de komende weken extra aandacht geven. Daar zie ik echt winst. Uiteraard ben je je door de maatregelen nog wel bewust van de aanwezigheid van corona en houd je je zoveel mogelijk aan die regels. Alhoewel dat bij leerlingen onderling toch lastiger is: ze vliegen elkaar wel echt om de hals als ze elkaar weer zien. ”
 
Wat neem je mee uit de afgelopen periode?
“Omdat we kritisch moesten zijn in welke toetsen we wel of niet afnamen, kwam ik er wel achter dat we kritischer mogen zijn in wat we echt willen toetsen en met welke bedoeling: voor cijfers of om het kind een blik op zijn/haar ontwikkeling te kunnen geven. Ook heb ik ervaren hoe handig het is om, vooral in kleine groepen, met Teams te kunnen vergaderen. Ik denk dat overleggen nu makkelijker tot stand komen omdat collega’s op afstand nu sneller even aanhaken via Teams.”
 
Lees meer
Naast Jette delen ook leerling Danilo en directeur Marieke hun ervaring met onderwijs op afstand en het weer naar school gaan. Benieuwd hoe zij terugkijken? Lees het verhaal van Danilo hier en die van Marieke hier.

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Programmeren met robotballen

NO WASTE | circulair ondernemen

5 oktober: Dag van de Leraar

Mondkapjes op onze middelbare scholen

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK