Expeditie Nederlands: vol op koers met modules op maat

Hoe maak je het vak Nederlands aantrekkelijk voor leerlingen? Het Montessori College Arnhem verruilt de gangbare lesmethode in havo 3, 4 & 5 fasegewijs voor op maat gemaakte modules. Het resultaat: meer leerplezier- en rendement voor leerlingen. En ook: blije docenten.

“Drie jaar geleden zijn we op het Montessori College Arnhem gestart met Expeditie Nederlands”, vertelt docent Jeanette Muurmans. Samen met haar collega Liv Polman ontwerpt zij binnen de school vernieuwende onderwijsmodules voor het vak Nederlands. “Ik ben aangestoken door het enthousiasme van het Candea College, want daar hebben ze het bedacht. Onderzoek van de Universiteit van Utrecht toonde bovendien een positief effect aan op het leerrendement. Gesteund door het Innovatiefonds van Quadraam en onze schooldirecteur mogen we ontdekken of deze vernieuwde aanpak werkt voor onze leerlingen.”

Thematisch en doelgericht
“Het grote verschil met het reguliere onderwijs is dat we niet de methode centraal stellen, maar de lesstof aanpassen aan de manier waarop onze leerlingen leren. In plaats van het lesboek volgen, ontwerpen we onze eigen modules: per thema bundelen we de lesstof in een boekje, aangevuld met bijvoorbeeld PowerPoints waarin we uitleg geven”, legt Jeannette uit. “Daarbij gaan we terug naar de kern: we maken de leerdoelen specifiek en inzichtelijk. Tussentijds sturen we bij met behulp van formatief evalueren. We sluiten elk thema af met een eindtoets.”

Stappenplannen & checklists
Hugo uit havo-5 is enthousiast: “Ik vind het fijner dan werken vanuit het normale lesboek. In het boek staat alle theorie door elkaar; het werken met op zichzelf staande modules is veel duidelijker. Er zit meer structuur in. En de informatie is uitgewerkt in stappenplannen. Je ziet meteen wat je moet doen. Tussendoor zijn er checklists om te kijken of je aan alles gedacht hebt. Die zijn ook handig bij het werken in groepjes. Je kunt hierdoor goed afspraken maken met elkaar. Waar werken we naar toe, wie doet wat en wanneer moet het af.”

Overzichtelijk & actueel
Julia, ook uit havo-5, vertelt: “Expeditie Nederlands is veel compacter en daardoor overzichtelijker dan de normale lesmethode. Per module staat op één plek aangegeven welke stof of welke vaardigheden je moet beheersen. Je hoeft dus niet te zoeken en kunt meteen aan de slag. Dat scheelt tijd. Ik vind het ook leuk dat de onderwerpen actueel zijn en aansluiten bij onze interesses.”

Beter onthouden
Eva en Milou zitten in havo-4 en zijn het helemaal eens met Hugo en Julia. “Omdat je weet wat je al kan en wat je nog moet leren, kun je zelf kiezen aan welke onderdelen je meer en minder aandacht besteedt. Het is fijn om hierin zelf keuzes te kunnen maken. De opdrachten zijn ook anders. Veel minder van hetzelfde. Leuker, duidelijker en meer van deze tijd”, vindt Eva. Milou vult aan: “Er wordt veel meer met afbeeldingen gewerkt en er komen leuke voorbeelden voorbij. Bijvoorbeeld foto’s van spellingsblunders die je in de praktijk op straat ziet. De opdrachten zijn korter, leuker en je onthoudt de stof daardoor ook beter.”

Betere resultaten
De leerlingen vinden Expeditie Nederlands niet alleen prettig, hun resultaten zijn er ook naar. Jeanette: “We hebben dit jaar een module ontwikkeld rondom het bestaande onderwerp ‘parlementair debat’. Ondanks corona en de hiermee gepaard gaande kortere lesuren, was het debat echt beter dan vorig jaar. De onderwijsstructuur staat gewoon goed. Daardoor kun je, zelfs als je minder lestijd hebt, alles behandelen dat nodig is. We hebben de stof in dit geval opgedeeld in een opbouwbeurt, een verweerbeurt en een slotbeurt. Ook hebben de leerlingen op basis van filmanalyse feedback gekregen.”

Niet alleen leuk voor leerlingen
“Expeditie Nederlands is er in de eerste plaats voor onze leerlingen. Het puberbrein zit al hartstikke vol. Met deze aanpak maken we het niet alleen leuker en leerzamer, maar ook efficiënter voor ze”, aldus Jeanette. “Tegelijkertijd is het ook goed voor ons als docenten. Elk jaar precies dezelfde lesstof geven: ik word er niet blij van. Ik wil me persoonlijk blijven ontwikkelen en houd ervan om op een verantwoorde manier bezig te zijn met onderwijsinnovatie. Als ik plezier heb in het lesgeven, is dat ook direct in het voordeel van mijn leerlingen. Het bevalt ons zo goed, dat we er sterk aan denken om het reguliere lesboek definitief los te laten.”

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Over oranje loper als olympiër naar de diplomauitreiking

Dubbelinterview: the legacy of ‘de Maartens’

Rijn IJssel en Quadraam starten gezamenlijke praktijkleerroute

De 100-dagen-ervaring van: Ben Tutert

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK