Week van het Werkgeluk: Wiltjo Koster

Welke ingrediënten zijn bepalend voor het werkplezier in het onderwijs? Hoe zorg je dat je het ook op langere termijn leuk houdt voor jezelf? En ook: welke impact heeft corona? In deze Week van het Werkgeluk spraken we met drie collega’s op drie verschillende Quadraam-scholen: Edit Djini van Montessori College Arnhem, Paula Golding van het Liemers College en Wiltjo Koster van Lyceum Elst. In dit artikel Wiltjo Koster (zie foto).

Na een weinig inspirerende afstudeerervaring bij een gemeente, koos Wiltjo Koster ervoor in één jaar zijn docentbevoegdheid te halen. Inmiddels werkt hij ruim drie jaar met veel plezier op Lyceum Elst als leraar maatschappijleer. Wiltjo aan het woord over werkgeluk in het onderwijs.

Hoe bouwde je als starter aan je werkgeluk?
“De eerste twee jaar heb ik vooral veel vlieguren gemaakt. Elke week gaf ik 24 uur les aan in totaal twaalf verschillende klassen. Veel ervaring opdoen, boven de stof staan, mijzelf ontwikkelen als mentor. Sinds vorig jaar ben ik me meer gaan verdiepen in de school als organisatie en in de betrokken partijen daaromheen. Ook heb ik nu meer taken. Naast docent en mentor van 4-havo, zit ik in het PR- en communicatieteam van onze school en ben ik actief binnen de Q-highschool. Die afwisseling bevalt mij goed.”

Wat geeft jou de grootste voldoening in je werk?
“Dat hangt af van welke rol ik vervul. Als mentor van 4-havo doe ik mijn best om de leerlingen, vaak op een knooppunt in hun schoolgaande leven, een veilig gevoel te geven. Als docent is het mooi om te merken dat het kwartje ineens valt bij leerlingen; dat je methode aanslaat, leerlingen kunt verrassen met vernieuwende inzichten en je samen iets weet te bereiken. Vanuit mijn PR- en communicatietaken vind ik het fijn om onze school op een positieve manier voor het voetlicht te brengen; er gebeurt hier zoveel moois! Tot slot is mijn werk voor de Q-highschool een leuke, nieuwe uitdaging.”

Draag met jouw talent bij aan een doel. Dan komt het werkplezier vanzelf.

Hoe draagt de Q-Highschool bij aan jouw werkgeluk?
“Binnen de Q-Highschool kunnen leerlingen van Quadraam-scholen vakken volgen die je niet standaard op elke school krijgt. Hiervoor heb ik het lesprogramma maatschappijwetenschappen opgezet. Ik noem dat ook wel ‘maatschappijleer plus’. Je onderzoekt sociale verschijnselen: hoe kan dit, is dit houdbaar, kan dit beter? Een hele goede voorbereiding op mensgerichte studies: leerlingen ontwikkelen hierdoor een kritische, verklarende houding. De tien kinderen die het vak nu volgen, zijn heel enthousiast. Zelfs op vrijdag om 16.00 uur zijn ze nog niet toe aan weekend.”

Is COVID-19 van invloed op jouw werkgeluk?
“Beperkt. Natuurlijk heb ik de klassengesprekken ontzettend gemist. Tegelijkertijd zie ik de thuiswerkperiode als een mooi kantelpunt; hoe krijg je leerlingen online mee? En ook: hoe kan ik moderner en effectiever werken? Daar pluk ik nu de vruchten van. Echt een nadeel van het coronavirus is dat onze studiereizen en excursies niet doorgaan. Het is jammer dat we leerlingen die praktijkervaring niet kunnen meegeven op dit moment.”

Je hebt een arbeidscontract voor 105%. Welke impact heeft werkdruk op jouw werkgeluk?
“Ik heb daar niet zoveel last van. Natuurlijk: tijd is altijd een beperkende factor en de dagen zitten echt vol. Ik benader het alleen graag positief en praktisch: wat niet kan, dat kan niet, en wat wél kan, doen we zo goed mogelijk. Voordeel is dat de tijd voorbij vliegt. ’s Avonds thuis bedenk ik me dan wat ik in één werkdag eigenlijk allemaal heb meegemaakt. Dan overheerst toch vaak het gevoel dat we in het onderwijs best nuttig werk doen.”

Wat is jouw tip voor geluk op de werkvloer?
“Er is niet één recept voor werkgeluk. Dat is voor iedereen anders en dat is ook de kracht van het onderwijs: er werken zoveel verschillende mensen met verschillende talenten. Dat alleen al zorgt voor een mooie dynamiek die het werkplezier vergroot. En daarnaast: doe dingen niet omdat ze moeten, maar omdat ze een doel hebben en jij daar met jouw talent een bijdrage aan kunt leveren. Dan komt het plezier vanzelf.”

Lees meer
Naast Wiltjo delen ook Paula en Edit hun verhaal. Benieuwd wat voor hun bepalend is voor werkplezier? Lees het verhaal van Paula hier en dat van Edit hier.

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Programmeren met robotballen

NO WASTE | circulair ondernemen

5 oktober: Dag van de Leraar

Mondkapjes op onze middelbare scholen

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK