Week van het Werkgeluk: Edit Djini

Welke ingrediënten zijn bepalend voor het werkplezier in het onderwijs? Hoe zorg je dat je het ook op langere termijn leuk houdt voor jezelf? En ook: welke impact heeft corona? In deze Week van het Werkgeluk spraken we met drie collega’s op drie verschillende Quadraam-scholen: Edit Djini van Montessori College Arnhem, Paula Golding van het Liemers College en Wiltjo Koster van Lyceum Elst. In dit artikel Edit Djini (zie foto).

Docent worden? Niks voor Edit Djini. Althans, dat dacht ze als puber. Inmiddels heeft ze binnen de Quadraam-scholen een flinke staat van dienst opgebouwd. Nu werkt ze als afdelingsleider mavo-bovenbouw op het Montessori College in Arnhem. Een gesprek over werkgeluk en jezelf ontwikkelen.

Hoe zag jouw pad binnen Quadraam er tot nu toe uit?
“Ik ben gestart op het Olympus College in Arnhem. In dertien jaar vervulde ik er diverse functies: cultuurdocent, sectiehoofd, kernteamlid. Daarna werkte ik acht jaar op Lyceum Elst in coördinerende rollen. Omdat ik mezelf wilde blijven ontwikkelen in mijn steeds complexer wordende werk, vroeg ik een opleiding voor het middenmanagement aan. Nooit met de intentie om afdelingsleider te worden. Tijdens de opleiding zag ik ineens de vacature voor afdelingsleider bij het Montessori College in Arnhem. Ik solliciteerde spontaan. Helaas kreeg ik de baan toen niet, maar een jaar later wél.”

Welke rol speelde werkgeluk in die stappen?
“Mijn werk is ontzettend belangrijk voor mij. Dus vind ik het ook belangrijk dat ik er lol in heb. Aan de andere kant: ik ben ook geen opgever. Als iets me niet bevalt, dan kijk ik hoe ik het kan veranderen. Ik ben van het type ‘oplossen’ en ‘aanpakken’. Dat zie je ook terug in mijn CV: ik heb op alle scholen vrij lang gewerkt en dat verwacht ik hier ook te doen. Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk.”

Waar hangt jouw werkgeluk vanaf?
“Dat heeft vooral te maken met zingeving. Als ik aan het eind van mijn leven terugkijk, heb ik in ieder geval iets goeds gedaan: leerlingen de kans gegeven om verder te komen in het leven. Mooi, toch? Verder vind ik de afwisseling fijn en geniet ik van de vrijheid in het onderwijs: als je wilt, kun je elk jaar iets anders oppakken. Daarom voel ik me ook zo thuis in het Montessori-onderwijs: de grondhouding is gericht op vernieuwen. Je moet lef hebben om dingen anders te willen en kunnen doen. Dat past bij mij.”

Nog andere zaken die onmisbaar zijn voor jouw plezier in het werk?
“Ik houd van het contact met mensen, of dat nu leerlingen, collega’s of ouders zijn. Verder geeft het me veel voldoening als een plan slaagt, als mensen enthousiast raken. Daarnaast haal ik veel energie uit de ontwikkelingsgesprekken die ik voer met onze medewerkers. Samen kijken naar hoe zij vanuit een innerlijke drive taken kunnen oppakken naast het docentschap. Zo draag ik bij aan het werkgeluk van mijn team. We helpen elkaar en de school vooruit.”

Als ik straks terugkijk op m'n leven, heb ik iets zinvols gedaan

Hoe belangrijk is waardering voor jou?
“Als afdelingsleider hoor je vooral vaak wat er niet goed gaat. Dat was in het begin even wennen; nu niet meer. Soms vraag ik gericht naar positieve feedback. Mensen hoeven mij als persoon niet per se heel goed te vinden. Ik zou wel teleurgesteld zijn als mensen niet zien welke veranderingen ik in gang heb gezet.” 

Welke gevolgen heeft corona voor jouw werkgeluk?
“Eerst vond ik het prima om thuis te werken. Maar al gauw stapelden de Teams-vergaderingen zich op en miste ik echt het persoonlijke contact. Zo lastig om via een beeldscherm reacties van anderen te peilen! Aan de andere kant heeft corona ons als school juist veel positiefs gebracht: in één week hadden we ons online lesprogramma op de rit. Bovendien hebben we met het team ervoor gezorgd dat veel leerlingen alsnog zijn geslaagd. Daar ben ik echt trots op.”

Welk advies heb je voor collega’s?
“Ben je toe aan iets nieuws? Passen de school en jij niet meer zo goed bij elkaar en heb je het echt niet meer naar je zin? Stort je dan in een nieuw avontuur. Binnen Quadraam heb je daarvoor veel mogelijkheden. Maak er gebruik van! Misschien best even spannend, maar wees ervan overtuigd: je hebt veel te bieden en te halen in een nieuwe omgeving.”

Lees meer
Naast Edit delen ook Wiltjo en Paula hun verhaal. Benieuwd wat voor hun bepalend is voor werkplezier? Lees het verhaal van Paula hier en dat van Wiltjo hier.

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Programmeren met robotballen

NO WASTE | circulair ondernemen

5 oktober: Dag van de Leraar

Mondkapjes op onze middelbare scholen

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK