Week van het Werkgeluk: Paula Golding

Welke ingrediënten zijn bepalend voor het werkplezier in het onderwijs? Hoe zorg je dat je het ook op langere termijn leuk houdt voor jezelf? En ook: welke impact heeft corona? In deze Week van het Werkgeluk spraken we met drie collega’s op drie verschillende Quadraam-scholen: Edit Djini van Montessori College Arnhem, Paula Golding van het Liemers College en Wiltjo Koster van Lyceum Elst. In dit artikel Paula Golding (zie foto).

Ze startte op het Liemers College als secretaresse, zette daarna het stagebureau op, is onlangs gestart met een deeltijdopleiding Communicatie en stort zich nu vol enthousiasme op haar nieuwe rol binnen het communicatieteam. Paula Golding werkt bewust aan geluk.

Waar word jij blij van in je werk?
“Ik vind het fijn om mijn creativiteit in mijn werk te kunnen leggen. Heerlijk om nieuwe dingen te ontwikkelen en met uiteenlopende hersenspinsels bij te dragen aan het grotere geheel. En extra fijn wanneer die ideeën blijken aan te slaan. Ook vind ik het belangrijk dat ik met mijn werk iets toevoeg aan de maatschappij. Mij zie je niet in een functie met keiharde, commerciële targets. Ook voor competitie ben ik niet in de wieg gelegd. Ik ben bij uitstek een teamspeler. De basis daarvoor ligt in de periode waarin ik bij defensie werkte als kok en chauffeur. Je doet het samen.”

Wat is voor jou de basisvoorwaarde voor werkgeluk?
“Mijn moeder zei altijd: ‘Als ze je vragen wat je later wilt worden, is maar één antwoord mogelijk: gelukkig!’ Het liefst doe ik daarom werk dat echt bij me past en dat aansluit op mijn kwaliteiten. Tegelijkertijd heb ik het wel nodig om binnen een functie te kunnen groeien; het mag in het begin best een beetje ‘spannend’ en ‘moeilijk’ zijn. Op dit moment geef ik mijn werkgeluk een 8. Ik voel me helemaal thuis in het communicatieteam en verken het communicatievak met veel plezier.”

Wat is er nodig om tot een 9 of 10 voor werkgeluk te komen? 
“Kennis en praktijkervaring. Nu doe ik nog veel op gevoel. Straks hoop ik dat te kunnen staven met alles wat ik leer tijdens mijn opleiding. Zodat ik lekker stevig in mijn schoenen sta als communicatieprofessional.”

Wat je later wilt worden? Gelukkig!

Heb je waardering nodig om je gelukkig in je werk te voelen?
“Waardering is zeker belangrijk, hoewel ik niet in de eerste plaats werk om complimenten te krijgen. Dat vind ik vaak juist wat ongemakkelijk. Het is gewoon fijn om gezien te worden om wie je bent en wat je kan. Dat je talent opgemerkt wordt. Dat is niet vanzelfsprekend. Daar moet ruimte voor zijn binnen een organisatie. Die ruimte krijgen wij gelukkig van onze directeur. Hij ziet wat mensen in hun mars hebben en biedt ze de kans daar iets mee te doen. Dat waardeer ik enorm en daar ben ik erg dankbaar voor.”

Welke invloed heeft het coronavirus op jouw werk (gehad)?
“De lockdown vond ik vrij lastig; het is best een toer om zelf geconcentreerd te werken en er ondertussen voor te zorgen dat je kinderen thuis goed bezig blijven. Ik werk nu eenmaal heel graag op school; ik krijg energie van mijn collega’s en de leerlingen. Aan de andere kant heeft het coronavirus juist ook weer nieuwe dingen gebracht. Alles gaat ineens anders; hoe ga je daar mee om? Daarvoor moet je out-of-the-box denken en daar houd ik van. Zo kwam ik op het idee om dagelijkse video-challenges op te nemen met een sportcoach: hierdoor hielden we contact met onze leerlingen en bleven ze nog fit en actief ook.”

Wat is jouw tip voor meer werkgeluk?
“Vroeger vond ik dat ik in een bepaalde functie alles moest kunnen. Nu ben ik me veel meer bewust van waar ik echt goed in ben en waar ik dus gelukkig van word. Die elementen probeer ik zoveel mogelijk in mijn werk terug te laten komen. Ook binnen bestaande kaders is het vaak mogelijk je werk interessanter te maken, als je het maar bespreekbaar maakt. Natuurlijk zijn er ook altijd minder leuke taken die er nu eenmaal bij horen en die je gewoon moet doen, maar ik herken en accepteer die nu en ga daar minder krampachtig mee om. Dat scheelt een hoop energie!”

Lees meer
Naast Paula delen ook Wiltjo en Edit hun verhaal. Benieuwd wat voor hun bepalend is voor werkplezier? Lees het verhaal van Wiltjo hier en dat van Edit hier.

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Programmeren met robotballen

NO WASTE | circulair ondernemen

5 oktober: Dag van de Leraar

Mondkapjes op onze middelbare scholen

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK